ЗНАМЕНИЯ ПРИШЕСТВИЯ АНТИХРИСТОВА И КОНЧИНЫ ВЕКА.
От писаний Божественных явленна Апостольскому же вопросу:
что есть знамение Твоего Пришествия, и кончины века. [Матфей. 24.3]
СОГЛАСУЮЩАЯ.

Напечатася же повелением Благочестивейшей Самодержавнейшия Великия Государини Нашея Императрицы Елизаветы Петровны всея России: при Наследнике Ея, внуке Петра Перваго, благоверном Государе Великом Князе Петре Феодоровиче: и при супруге его: благоверной Государине Великой Княгине Екатерине Алексеевне: Благословением же Святейшего Правительствующаго Синода, в царствующем великом граде Москве: в лето от сотворения мира 7261, от Рождества же по Плоти Бога Слова 1752, индикта 1. Месяца Септемврия.

Аще хощет любимицы знати кто есть дерзнувый сия написати. Грешний есть. Но Бог грешных влекуще горе. Восхоте тому быти в омофоре. И осел в ризах апостольских бяше: егда Господа своего ношаше.
Обаче молю не на лице зрите. Не кто начерта вы того судите, но что написа. И како вещает. Истиною ли глагол утверждает.
Весте бо яко бысть некое время. В неже и осел, носяще тяжко бремя.
Истину рече: от железа люта. Изнесе своего всадника дерзнута. Темже не кто, но что начнет вещати. Мудрому всяко предлежит внимати.

ЗЛАТОУСТ СВЯТЫЙ

Во нравоучении 11-м, на Павлово послание к Ефесеям. На главу 4:
Ничтоже тако раздражает Бога, якоже Церкви разделятися: аще и безчисленна будем соделавше благая: от иже Тело Его пресецающих, не меньшую примем казнь, пресецающе исполнение церковное.
Во нравоучении 27, на Павлово Первое Послание к Коринфином , на главу 13:
Не боюся внешния брани, якоже внутренния рати. Зане и корень егда будет добр всажен в землю, ничтоже постраждет от ветров, аще же той колеблется. Червию внутръ снедающу его, и ни единому же подвижущу, падет: Даже до коле снедаем Церкви Корень якоже червие, яко от земли таковыя рождаются мысли, паче же ниже от земли но от гноя. Гнилость матерь имущия.

ПРЕДИСЛОВИЕ К ЧИТАТЕЛЮ БЛАГОЧЕСТИВОМУ.

От кончины мiра мудрствовати, может быти человеку зело полезно, может же быти и зело вредно, по подобию меча изощренна, иже может быти и полезный человеку в сохранении, может же быти и вредный ко убийству ближняго.
[Читателю благочестивый]
Аще бо кто кончину мира приимъ в помышление, абие восходит на кончину бытия своего и Страшный Суд при кончине. Хотящий быти, муку же вечную злым, и мздовоздаяния благим во уме си воображает: Сицевыя кончины мудрствование воистину зело есть человеком благопотребно и полезно. Тако о кончине размышляше царствующий Пророк Давид, глаголя:
(Пс. 38)
Скажи ми Господи кончину мою, и число дней моих кое есть: да разумею, что лишаюся аз:
(Пс. 101) Умаление дней моих возвести ми, не возведи мене в преполовение моих.
И ПАКИ: (Пс. 76)
Помыслих дни первым, и лета вечная помянух, и поучахся. Нощию сердцем моим глумляхся, и тужащее дух мой. Егда во веки отринет Господь. И не приложит благоволити паки. Или до конца мать свою отсечет сконча, глаголя от рода в род. Егда забудет ущедрити Бог; или удержит во гневе Своем щедроты Своя.

Сице о кончине помышляти повелевает и нам Дух Святый в книзе Иисуса Сирахова, во главе седмой: Во всех словесех твоих поминай последняя твоя, и во век не согрешиши.

Но аще кто кончину помышляя недоведомыя и от века сокровенныя тайны, при кончине хотящия бытии любопытнее взыскует, и суемудрствованием своим истязует, и не имея ключа разумныя, отверзет, и входит в скинию сокровенных Таин завесою покрыту, и никомуже точию единому Архиерею грядущих благ проходну. Сицево мудрствование о кончине мира весма человеку не полезно, реку же истину, и грешно есть.
Якоже во книгу царскую, рекше граммату, царскою печатию назнаменанну, аще бы кто не имея на то власти дерзнул разгнути и отверстии печати сея, воистину погрешил бы, и оная дерзость была бы не безбедна. Тако и зде разумети подобает, тайны бо Господня сокровенныя, книга есть Царя Небеснаго, седмию печатми запечатана, о ней же Иоанн Святый во Апокалипсис, во главе пятой, сице глаголет:
Видех [рече] в деснице сидящаго на престоле книгу написану внутрьуду, и внеуду запечатаенну седмию печатми, и видех Ангела крепка проповедающа гласом великим: кто есть достоин разгнути книгу, и разрешити печати ея и ни ктоже можаше, ни на небеси, ни на земли, ниже под землею разгнути книгу, ниже зрети ею. И аз плакахся много. Яко нитоже обретеся достоин разгнути, и почести книгу, ниже зрети ею.

(Комментарий: В данном случае, "глава пятая" указана по новой, более поздней разбивке книги на 22 главы. В старой нумерации данные строки находятся в Слове Е (5)-м, главе АI (11)-й, стихах ѮИ (68)-м, ѮФ (69)-м и О (70)-м. http://www.aksinfos.ru/slovo05.html )

И един от старец глагола ми, не плачи: се победил есть лев сын от колена Иудова корень Давидов, разгнути книгу, и разрешити седмь печати ея.
Сию книгу апокалипсическую толкует Святый Андрей Кесарийский в слове своем 4-мъ на Апокалипсис главу пятую, сице глаголя:
Книгу [рече] всемудрую Божию память разумеваем. В ней же вси по божественному Давиду вписани бывают. Такожде и божественных судеб бездну. Сея же книги, яже убо внутрь, Духа ради не суть удобь постижима, но недомыслима суть. А якоже вне писмене ради удобоприимателна. Седмь же печатий, или совершенное книги утверждение. И всем незнаемое являти глаголю, или смотрение испытающаго глубины Божественного Духа, якоже смотрения разрешити ниединоже созданное естество может. Книга же и пророчество разумеется, емуже сам Христос во Евангелии исполнитися рече: еяже оставшая в последняя дни исполнятся. А еже глаголет никтоже можаше отверстии книгу, назнаменует, яко ниже Ангели. Ниже человеци в плоти сущии. Ниже из плоти изшедшии Святи известное Божественных судеб постигоша ведение. Разве Агнца Божия разрешившаго утверждение пророчествованных о Нем древле пришествием Своим.

(Комментарий: толкование записано в Слове Е (5)-м, главе АI (11)-й, стихах ѮИ (68)-м, и ѮФ (69)-м http://www.aksinfos.ru/slovo05.html )

Сице Андрей Святый Кесарийский, книгу сию недоведомых Тайн Божиих преисполнену видя Иоанн Святый в восторзе, плакашеся неутешне, яко никтоже обретеся достоин разгнути почести и зрети ею.
Но аще бы в нынешняя времена жил на сем свете Иоанн Святый, мню яко множайшыя паче онех изливал бы слезы, зря оную Божественную Книгу, седмию печатми запечатану самым тогда Единем Агнцем Небесным, ныне же и козлищами безсловесными отверзаему и разгибаему. Дерзость воистину ужаса исполнь и удивления.

Иоанн Святый глаголет:
Яко никтоже можаше отверстии книгу оную.
Андрей Святый толкует:
Ниже Аггели, ниже человецы в плоти сущии, ниже из плоти изшедшии Святии, известное Божественных судеб постигоша ведение.

Ныне же обретаются нецыи в плоти сущии [не вем како их нарещи] иже седмопечатную оную таинственную книгу, любопытным и богопротивным дерзновением разрешают и разчиняют, и якоже внутрьуду писана суть Духа ради, не суть удобопостижима, но недомыслима суть, якоже глаголет Андрей святый: Сии постизают и домыслами суемудреными определяют.
Седмь печатий Андрей Святый глаголет:
Совершенное бытии книги утверждение и всем незнаемое, или смотрение испытающаго глубины Божественнаго Духа, якоже смотрения разрешити, ни единожды же созданное естество может.

Сии же выше созданного естества, аки денница выше Небес возлетают, глубины Божественнаго Духа недосязаемыя дерзостно испытуют, и кормильцем скудоумия своего, пророческих и апокалипсических тайн, хотяще изследовати пучину, различная блядословия отрыгают, о пришествии истиннаго антихриста, мнящее и научающее его уже в мире пришедши. Имя же его, и число зверино Х, Ѯ, Ѕ, славенскими писмены различне слагают, исчислением лет, родословием Лукиным, седминами Даниловыми ложное мнение свое утверждают, Церковь Святую на камени православного исповедания Христом утвержденную, и даже до ныне неподвижно стоящу, глаголют бытии вратами адовыми одоленну. Царствующий град Москву Вавилоном, и жителей в нем благочестне обитающих вавилонянами, слугами антихристовыми, сынами погибели именуют, и прочими нестерпимыми досадами, нас не отродных Матере нашея Церкве Святыя сынов уничижают и ругают. И аще бы врази наши поносиша нам, аще бы римляне, или инии противоверцы, претерпели бы быхом: но се творят нам врази наши домашнии, иже бяху недавно с нами равнодушнии, знаемии наши, иже купно наслаждахуся с нами Брашна Негиблющаго, и хождяху в храм Божий единомышлением. О сицевых Давид Святый ревнуя глаголет:
(Пс. 15) Да придет же смерть на ня, и да снидут во ад живи: яко лукавство в жилищах их посреде их.

Но Церковь Святая аки мати чадолюбивая, аще и злонравным сыном своим, не смерти ниже погибелнаго во ад снизхождения, но обращения и покаяния о нем усердно желает, и якоже кокошъ птенцы собирает под крил, тако и она терпеливо души ждет обращающихся, с готовыми и распростертыми, на обятие матернее дланми. О Мати болезненна! Мати утробою люте уязвленна Церковь Святая! Многопечалная Рахиль плачущая о чадех своих, и не хотящая утешитися! Не ты ли во утробе своей заченши нас от Семене Слова Божия носила еси; Не ты ли водою и Духом, банею пакибытия нас отродила еси, двема сладчайшими сосцами Ветхаго и Новаго Завета, млеко Божественных учений и догматов православных, источающими, воспитала еси; потомже твердою пищею Тела и Крове Христовы, в мужей совершенных воскормила еси; откуду убо се ныне сыном твоим сицевая, зверей превосходящая ярость, тако оставиша тя жестокосердии, и возненавидеша тя.
(Пс. 101) Воздающее ти злая за благая. И ненависть за возлюбление твое.

Сия ли тебе воздаша за твое многоболезное их рождение, изверги паче а не чада.
Знамение велие явися на небеси.
[глаголет Апокалипсис в главе 12 :]
Жена облечена в Солнце. И Луна под ногама ея. И на главе ея венец от звезд двоюнадесяте. И во чреве имущи вопиет болящи, и страждущи родити.

(Комментарий: в старой нумерации - Слово АI (11)-е, глава ЛГ (33)-я, стих РМ (140)-й и РМА (141)-й. http://www.aksinfos.ru/slovo11.html )

Андрей Святый и Мефодий, жену сию разумеют бытии Церковь святую, Солнцем Христом оболчену, Луну под ногама ея, мирскую непшуют быти жизнь, по подобию луны изменяющуюся. На главе ея венец от звезд дванадесяти, Апостолов святых догматы и добродетели толкуют.
Но что еже глаголет Апокалипсис:
Яко во чреве имущая возываше болящи и страждущи родити (Глава 12)
Отвещают сии учителие:
Яко болит церковь на коемждо раждаемых водою и Духом, донелже вообразится в них Христос: по глаголу Павлову.

А еже отпадающии от Церкви, извергами суть а не чадами Истинно слово, и всякаго приятия достойно. (Быт. гл. 25) Сетоваше древле Ревека яко во утробе ея, два не согласующая сына Иаков и Исав брань между собою творяху, и матернюю утробу, братоборным томлением удручаху. О кольми паче сетует и болезнует любимая мати наша Церковь Святая, не согласных ради сынов своих, от них же неции развращенным Исава нравом последующее, братию свою единоутробную ненавидят и ругают, утробу же Матере своея, Церкви Святыя, любимое свое носило люте терзают, хулами досадами, и козноплетенным блядословием, аки рождения ехиднова, ядом аспидовым неисцелным угрызают, не помнящезаповеди Божия. (Исход. 21).
Иже аще кто злоречит отцу или матери, смертию да умрет.

Сицевых убо молвотворцев, ризы Христовы терзателей, скорпиев вселютейших, утробу матерее своея угрызающих, тяжкия хулы и досады на Церковь Божию изблевающих. О пришествии же антихристов от неразумения своего плевелы разсевающих, и многоми иными укоризнами полку Бога Живаго поношающих, аще и слушати не подобает, ниже отвещати против безумства их. Ибо ниже Христос даде ответа на безумныя и неистовыя глаголы Иродовы. И Дух Святый у приточника [в главе двадесять шестой] глаголет:
Не отвещай безумну по злобе его. Да не подобен ему будеши.

Обаче народа ради, емуже обычно есть, аки водам или древесному листвию, и малым ветра колебатися движением, умыслихом в сей книжице, Господу поспешествующу и слово утверждающу, ясно от писаний Божественных показати.

ЗНАМЕНИЯ ПРИШЕСТВИЯ АНТИХРИСТОВА.

И сие правоверному народу явь известити, яко не прииде в мир истинный антихрист, иже приити имать при кончине мира. И да не соние некое возмнятъ противницы, и посмеются, якоже древле посмеяшася братия Иосифу, Писанием Божественным утверждаются вся зде глаголемая. Сие бо опасно блюдохом, да не на паучине суемудреннаго мнения, ниже на песку соединения не причастном, нраву расколническу сообразном, но на твердом, Писаний Божественных, и праваго Отцев Святых толковании, камени, вся яже зде писана суть, основание имут. К высоте же непостижимых тайн Божиих, восперением своего еси разума, отнюд возлетати не дерзнухом, ведущее яко на сие дело, сама Едина Церковь Божественна имать орлие криле, по свидетельству тайнозрителя, [апокалипсиса во главе 12]
И даны быша жене два крила орла великаго.

(Комментарий: Слово ВI (12)-е, глава ЛЕ (35)-я, стих РНВ(152)-й. http://www.aksinfos.ru/slovo12.html )

Си есть, двоих Заветов благоразумие, якоже толкуют учители. Сих убо сугубых крил пером по елику мощно бяше, и сия написашася, не инемъ намерениемъ, точию да молва душ благочестивых в простоте и незлобии голубином жительствующих, желаемое от полезнаго зде начертанных чтения воспримет благотишие. Уста же блядословящих, и плевелным учением своим совесть правоверным смущающих заградятся.
Вся же сия да будут в честь и похвалу Господу Богу, праведным судом своим нас наказующему, и сицевая на Церковь свою попущаещему смятения, да в них якоже злато в горниле искусить избранныя своя, и обрящет я достойны себе. Он един повелевает бури, да станет в тишину, Он един укрощает волны ея и запрещает ветром, и морю, и бывает тишина велия. Темже якоже тогда, тако и ныне, кораблю своему Церковному между толикими волнами влающемуся, и треволнением зелным обуреваемому, не даст утопати, но по неизмерным щедротам своим, наставит в пристанище хотения Своего.

ОСНОВАНИЕ ГЛАГОЛЕМЫХ.

Вопрос 1.
Что есть антихрист;
Ответ.
Речение сие антихрист, есть греческое, сложено от анти, и Христос, еже есть противник Христу. Всякаго убо противника, гонителя врага, и супостата Христова, мощно нарещи антихристом. И сицевыми бяху антихристами мнози, наченше от времен Апостольских, даже до ныне: Симон волхв, Нерон, Максимиан, Диоклетиан, Иулиан, Арий, Македоний, Несторий, Савелий, Аполинарий, Махомет, Сии и прочии антихристи бяху: понеже противишася Христу Истинному Богу нашему: ови убо мучением рабов Христовых, за веру Христову, инии же злочестивым учением не исповедующее его быти, Истиннаго Бога. И о тех антихристах глаголет Иоанн Святый Богослов: (1 Ин. 4.)
Мнози лживи пророцы изыдоша в мир: о сем познайте Духа Божия. И духа лесча. Всяк дух, иже исповедует Иисуса Христа во плоти пришедша, от Бога есть: и всях дух, иже не исповедует Иисуса Христа во плоти пришедша. От Бога несть: и сей есть антихристов, его же слышасте яко грядет. И ныне в мире есть уже.
И паки, в томже послании глаголет:
Слышасте яко антихрист грядет. И ныне антихристи мнози быша. От нас изыдоша. Но не быша от нас.

Внемли зде читателю, яко егда глаголет Апостол: от нас изыдоша.
Яве извещает о еретицех и отступницех, иже от нас изыдоша путем погибельным, благочестивую оставлше веру, ея же кроме никто же спастися может.
От сих Яве мощно познати, яко мнози бяху, и ныне суть в мире антихристи, или противницы, и супостаты Христовы: Но нам не о тех зде ныне предлежит глаголати: сии бо бяху антихристи, точию аналогически, или уподобительне. Свойственнее же и существеннее не быша антихристы, но точию предтечи антихристовы.

Вопрос 2.
Како разделяется антихрист;
Ответ.
Сугубое может бытии о антихристе разсуждение: первое во обществе. Второе в свойстве. Якоже бо имя Иисус сугубо разсуждается: первое в обществе, яко мнози в Ветхом Завете завет именем тем, Иисус нарицахуся: Иисус Навин. Иисус Сирахов, и прочии. Второе в свойстве, по елику имя то Святое Иисус, свойственно есть Самому Единому Иисусу Спасителю и Богу нашему, якоже рече Ангел:
Родит же сына, и наречеши имя Ему Иисус: той бо спасет люди своя от греха их.

И якоже имя Христос, сугубо разсуждается: Первое в обществе; Христос бо греческое речение, помазанника знаменует, и сицевыми христами вси бяху, и суть православнии Царие. Таким бяше Христом, Первый во иудее Царь Саул, его же христом именует сам Царь Давид многажды, якоже в Книгах Первых Царств (гл. 24):
И рече Давид к мужем своим: не буди мне ничтоже от Господа. Аще сотворю глас сей. Господину си Христу Господню. Еже воздвигнути руку мою нань. Яко христос Господень есть сей.

И паки в Книгах Вторых Царств: глаголет Давид ко убившему Царя Саула.
То како не неубоялся еси воздвигнути руки своя на христа Господня. (Цар. гл. 1)
О сицевых христах и Дух Святый во псалме чрез Давида глаголет:
Не прикасайтеся помазанным моим.
В греческом речении писано:
Не прикасайтеся христом моим.

И сие есть разсуждение Христа в обществе. Второе разсуждение есть в свойстве, по елику имя сие пресвятое Христос, свойственно есть Самому Единому Христу Спасителю нашему, Помазаннику Божию и Богу: о нем же глаголется:
(Пс. 44.) Помаза Тя Боже Бог твой. Елием радости паче причастник твоих. И паки: Князи собрашася вкупе на Господа и на Христа Его. И паки: Дух Господень на Мне. Егоже ради помаза Мя.

Подобообразно зде глаголати подобает и о антихристе, о немже сугубое может быти разсуждение. Первое во обществе, по елику всякаго противника Христова, антихристом нарицати мощно, якоже рекох в первом вопросе.
И о сицевых антихристах несть нам намерения зде глаголати. Второе разсуждение о свойственном и истинном антихристе: о немже зде хощем глаголати, Богу поспешествующу, и слово утверждающу.
Антихрист убо истинный есть, начальнейший супостат, и враг Христов, и гонитель великий, иже приити имать при кончине мира, его же вси прочии вышепомянутии суть предотечи. И о сем Павел Святый Апостол глаголет, во Втором Послании к Солуняном:
(гл. 2) И открыется человек беззакония, сын погибели, противник, и превозносяйся паче всякаго глаголемаго Бога. Или чтилища, якоже ему сести в Церкви Божией, аки богу, показующу себе яко бог есть.

О сем антихристе ведати и верити подобает, тако не уприиде в мир, но приити имать при кончине мира, прежде Второго Пришествия и Страшного дне Праведного Суда Господня.

Вопрос 3.
Что убо Иоанн Святый глаголет: (1 Иоан 2:18) яко антихрист грядет, и ине в мире есть уже; что же и Павел Великий вещает: (2 Сол. 2.) яко тайна уже беззакония деется.
Ответ.
Тайна беззакония деется уже, и антихристов в мире есть уже, не в своем ему лице, но в своих ему предтечах. Яко же бо Христово Пришествие начало свое имать от создания мира, в патриарсех, пророцех, прежде Христа пришедших, предвозвестивших и предзнаменавших, якоже во Авель неповинен от Каина убиеном, Исааце на жертву вознесеном, Иосиф от братий своих в ров вверженом, и преданом, Моисей от египетския работы Израиля свободившем, и прочиих, яко мощно рещи: от начала мира тайна спасения нашего деется: обаче в своем ему лице, тогда Христос не прииде в мир. Тако и пришествие антихристово, абие от вознесения Христова на Небо, начало свое имать, не в лице антихристов, но в своих ему предтечах, сиесть в еретиках, отступниках, и Церкви Божия гонителях и мучителях, якоже в Симоне волхве, христа себе быти нарекшем, и в Нероне первом Церкви Божия гонителе, Иулиане отступнице, и прочиих безчисленных. Обаче антихрист истинный в своем си свойственном лице, ниже тогда прииде в мир, ниже ныне в мире есть, якоже последи ясно узрим, тайна точию беззаконию деется в своих ему предитечах, якоже глаголет сосуд избранный, Сице толкует Амвросий Святый. Сице Златоуст Святый, в толковании на Второе к Солуняном Святаго Павла послание:
(гл. 2.) Тайна бо уже деется беззакония, Нерона зде глаголет, аки образ антихристов суща, ибо сей хотяше непщеватися бог.

Подобно нечто обретается во Евангелии: идеже Христос глаголет:
(Матф. гл. 17.) Илия убо приидет прежде, и устроит вся. Глаголю же вам: яко Илия уже прииде, и не познаша его: но сотвориша о нем, елика восхотеша. Тако и Сын Человеческий, имать пострадати от них. Тогда разумеша ученицы, яко о Иоанне Крестителе рече им.
Зде Христос Спаситель наш о Илии глаголет: яко приити имать, и яко прииде уже. Но како приити имать, аще уже прииде; Разумей, яко приити имать в своем ему лице, прииде же уже в подобном себе лице, сиесть во Иоанне Крестителе.

Вопрос 4.
Мощно ли от исчисления лет познати истиннаго антихриста;
Ответ.
От исчисления лет никоим образом возможно познати пришествие антихриста, и Страшного Суда Господня: глаголет бо Христос Спасе наш:
(Матф. гл. 24.) О дни же том и часе никтоже весть. Ни ангели Божии, токмо Отец Мой Един. И паки, в деяниих Апостольских глаголет: Несть ваше разумети времена и лета, яже положи Отец Мой во своей власти.

Како убо кто может исчисляти лета дне и часа онаго, о немже никто же весть, точию Отец Небесный; и аще кто исчисляя лета, увесть пришествие антихристово, и Христово Второе, како сбудутся истинна словеса Христова, яко о дни оном, и часе никтоже весть;
Бяху нецыи в первенствующей Церкви, иже по первой тысяще лет от страстей Христовых возмнеша настоящь Суд Господень, предваряющу антихристу. се же мнение их утверждашеся на откровении Иоанна Святаго, во Апокалипсисе: идеже тайнозритель глаголет.
(апок. гл. 20.) Видех [рече] Ангела сходяща с Небесе, имуща ключь бездны, и уже велико в руце его, и ят змия, и связа и на тысящу лет, и в бездну вверже его. И заключи его, и запечатал над ним да не лстит ктому языки, дондеже скончается тысяща лет, и по сих подобает ему отрешену быти на мало время. И видех престолы. И седшыя на них, и прочее.

(Комментарий: Слово К (20), Глава Ѯ (60) стих СНЕ (255) http://www.aksinfos.ru/slovo20.html )

От сего тайнозрения Иоаннова, мнози мудрствоваху, яко от страстей Господних, ят бысть змий и связан на тысящу лет. Тогда бо и сам Христос рече:
(Иоан. гл. 12.) Ныне суд есть миру, ныне князь мира сего изгнан будет вон.

Но мимошедшей тысящи лет от страстей Господних, не у прииде суд Господень, ниже антихрист, день Суда Господня предваряющий. Тем же инии инако мудрствоваша, тако оная тысяща лет начатся не от страстей Христовых, но от времени Великаго Константина, перваго Царя христианскаго. И оттоль по их мнению связался сатана: отрешися же по тысящи лет, в начале царствия махометова и оттоманова. Ибо от лета Христова тресотнаго, в неже царствовати Константин, даже до лета Христова тысяща тресотнаго, в неже начат царствовати оттоман первый царь турский, тысяща лет исчисляются. Но ниже тако сбыстся мнение суемудрствующих. Еще бяху и инии мнози в первенствующей Церкви, мнящие яко в седмой тысящи лет от создания мира имать приити антихрист, и Суд Страшный Господень. Се же мнение их бяше триех ради вин: Первая вина, якоже бо шестию днию Господь Бог созидаше мир сей видимый, в седмый же день по делах своих препочи, по свидетельству Моисеову: тако по шестих тысящах лет многотрудных дел человеческих, в седмую тысящу лет от создания мира, имаше Господь Бог избранным своим дати упокоение в горних селениих: понеже тысяща лет пред очима Божиима яако един день. Вторая вина, якоже шесть оныя первоначалныя протопатриархи. Адам, Сиф, Енос, Каинан, Мелелеил, Аред, умроша, седмый же протопатриарх Енох, пренесен бысть жив на Небо. Тако по шести тысящах лет смерти рода человеческаго, последовати имеяше преселение в живот вечный. Третия вина: якоже по шестих днех поятъ Иисус Петра, Иакова, Иоанна, и возведе их на гору высоку, и показа им Славу Своего Божества. Тако по шести тысящах лет, имаше Иисус пояти избранных своих от юдоли плачевныя на гору Небесную, и показати им совершенно ненасытное Лица Своего зрение. Сице древле мудрствоваху хотящии любопытным лет исчислением неведомую тайну постигнути. Но како осуетишася помышлении своими мощно всякому видети, понеже седмь тысящь лет от создания мира прейде, и уже двести лет и лишше над седмь тысящь преидоша, чаяние же любопытствующих единым студом и срамотою совершися. Тем же ты кто еси о человече испытуя неиспытанныя судьбы Господни; Христос Истина глаголет.
(Матф. гл. 13.) О дни же том и часе никтоже весть ни ангели небеснии, ниже Сын:

Тыже вышше ангелов и вышше Сына Божия любопытством своим возлетети хошеши. Христос Истина глаголет:
(Деян. гл. 1.) Несть ваше разумети времена и лета. Яже положи Отец Мой во своей власти.

Ты же власть Божию себе восхищаеши, хотя суемудреным исчислением уведати от века тайну сокровенну. Слышичто Афанасий Святый в Слове Червертом на Арияны, на листу 65, от лица Христова глаголет:
По плоти рекох яко о последнем дни ни ангели, ниже Сын весть, вам и всем на пользу. Пользует бо вам и о ангелах и о Сыне, тако слышати, за будущия по сих лестцы; да аще яко и ангели преобразуются демони, и о скончании начнут глаголати, не уверите, яко невежествующым им. Аще же и антихрист претворив себе глаголет: аз есмь христос. И покусится и сам о скончании глаголати. Во еже прелстити слышащия: имуще вы от мене глас, яко ниже Сын весть, ни оному уверите. Иначе же ниже ведети паки, когда конец. или когда конца день пользуете человеком, да не знавше пренебрежницы межднаго времене будут. Ожидающе близ конца дней. Тогда бо токмо о себе прилежати возизвествуют. Сего ради и коегождо конец смерти умолча. Да не изветом знания напыщшеся человецы. Не радети о себе начинают премного время. Обоя убо и всяческаго конец, и коегождо конец укры от нас слово. Ибо во всяческом коегождо конец ест. И в коемждо конец еже всяческое собирается. Да неизвестну ему сущу, и примечаему, на всяк день. Яко зовоми преуспеваем, к предним простирающеся, задняя же забывающе. Кто бо зная убо день конца не преотлагает среднаго времене; Невежествуя же на всяк день готов бывает. Сего бо ради о сих нанесе Спасе глаголя: (Матф. Гл. 24.) Бдите убо яко не весте в кий день Господь ваш приидет, и воньже не мните час, Сын Человече приидет.

До зде Афанасия Святаго безсмертныя памяти достойная словеса. Увещает о сем и фессалоников или селунянов Павел Великий, сице глаголя:
(Солунянам. гл. 1-5.) А о летех и временех братие не требе есть вам писати. Сами бо вы известно весте, яко день Господень якоже тать в нощи тако прииде. Егда бо рекут мир и утверждение, тогда внезапно найдет на них всегубительство.
На сия словеса Павлова, чти Златоустаго Святаго, к фессалоником беседу девятую, идеже узриши, како златый языком недуг любопытства врачует.

Вопрос 5.
Что убо разуметися имать о седминах Даниила пророка, о нихже Архангел Гавриил вещает пророку Даниилу в книгах пророчества его, сице глаголя:
(Дан. гл. 9.) Седмьдесят седмин сократишася о людех Твоих. И о граде Твоем Святем, дондеже обетшает согрешение. И скончается грех. И знаменаются грехи, и очистятся неправды, и приведется правда вечная, и знаменается видение пророка, и помажется Святый Святых, и увеси и разумееши, от исхода словесе. Яко отвещати, и яко соградити Иерусалим. До Христа старейшины седмин седмь, и седмин шестьдесят и две. И возвратится и соградится широце, и забрала. И истощатся лета, и по седминах шестидесят и двух, потребится помазание и суд, град же и Святое разсыплется со старейшиною грядущим, и потребятся аки в потопе. И до конца рати сокращен. И разблажить завет мнозем седмина едина. Пол же седмины изставит требники и требу, и крилу от потребления и до скончания. И попечения вчинит на погибель. И разблажит завет мнозем седмина една. В пол же седмины отимется треба, и возлияние на Святый Храм. Опустение и до скончания года. Скончание дастся на опустение.
От сих седмин данииловых мнится быти ныне кончина мира, и пришествие антихристово, и Христово на Суд. Седмина бо являет седмь тысящ лет от мироздания прешедших, зане тысяща лет пред очима Божиима, яко ден един.
Ответ.
Не сие ли Христос Спаситель наш глаголет к невеждам, Писания Святаго развращенне толкующым.
(матф. гл. 22.) Прелщается не ведуще Писания, ни силы Божия.
Слышим что и апостолом верховный, во втором своем послании, глаголет:
Сие же прежде бдите, яко всяко пророчество книжное по своему сказанию не бывает: ни бо волею когда бысть человеком пророчество. Но от Святаго Духа просвещаеми глаголаша Святии Божии человецы. Быша же и лживии пророцы в людех. Якоже и в нас будут лживии учители, иже внесут ереси погибели. И мнози поидут во след их нечистот. Имиже путь Истины похулится, и в преумножение лстивых словес вас уловят. Ихже суд искони не коснит, и погибель их не дремлет.

Подобообразно и Павел Великий вещает в Первом Послании:
Неции заблудивше уклонившеся в суесловие, хотяще быти законоучителе, не разумеюще ни яже глаголют. Ни яже утверждают.

Се ныне глагол апостольский сбыстся во ушию нашею: не восташа ли ныне лжеучители, имиже путь истины похуляется, иже в преумножении лстивых словес многих уловляют. Не заблудша ли нецыи уклонившеся в суесловие, хотяще быти законоучителе, не разумевше ни яже глаголют, ни яже утверждают. Тайну седмин данииловых все учители церковнии в толкованиях на книгу Даниила Пророка, единеми усты и единым сердцем исповедуют быти о пришествии первом Христовом, а не о втором пришествии.
И ниже единаго обрести мощно противо глаголюща. Коего бо; рцыте ми сопротивницы;
От сих седмин данииловых твердый и крепкий довод восприяша учители церковнии против безбожных иудеов, прящеся с нечестивыми их раввинами, яко прииде уже в мир мессиа, пророки обещанный, иже есть Христос Спаситель наш, ибо исполнишася уже седмьдесят седмин Аггелом Даниилу реченныя, до пришествия Христова перваго, еже есть воплощение и страсть Спасителя нашего. И тако сими седминами безбожие иудейское препирают, яко несть имя мощно противу рожну прати.
Ведати же подобает, яко седмина сугубое имать разумение: Первое, седминою разумеются седмь дние. Якоже в книгах левитских: Идеже седмь седмин, сиесть днии 49 исчисляются от праздника Пасхи даже до праздника пятидесятницы. Второе, седминою разумеются седмь лет, якоже в книгах левитских, седмь седмин исчисляются летами, и по седми седминах лет, сиесть по четыредесятих и девяти летех, последует лето пятьдесятое, еже глаголется лето приятно оставления и очищения, о немже сице глаголет Бог, в книгах левитских:
(гл. 25.) И сочтеши седмь лет покою. Сиесть седмь лет седмижды. И будут седмь лет сих покою. 49 лет, и да разповесте трубным гласом во всей земли вашей, и да остите лето пятьдесятое. И да прославите оставление всем живущим на ней. Лето оставления. И прочая.
Якоже убо в книгах левитских, седмь седмин летами исчисляются, яко всем летом быти, 49, до лета нарочитаго оставления.
Тако и зде седмьдесят седмин Данииловых, летами вси учителие исчисляют, яко в семидесятих седминах всем летом быти четырем стам и девятидесятим.
Яко о сем глаголет Златоуст Святый, в слове третьем на иудеев, лист 94, на обороте:
До Христа игумена седмин седмь и седмин шестьдесят две. Зде ми со опасствомъ внимайте, все бо зде есть взыскание. Седмиц седмь и седмиц шестьдесят две. Четыриста осмьдесят и три лета, седмицы бо здесь не дней глаголются. Ниже месяцов. Но седмицы лет.
Третиаго о седминах разумения кроме сих двух сиречь кроме седмин, или лет, или дней, несть обрести мощно в писании, ниже в толкованиих. Но коим либо образом исчислиши седмины Данииловы, днями ли, или летами, яве уразумееши, яко уже прейде время седмин Данииловых до пришествия перваго Христова: Даниил бо предвари Рождество Христово лет за четыреста и шестьдесят, якоже извещает пролог: в седминах же седмидесятих обретается лет четыреста и девятьдесят. Исчисли от пророчества Даниилова до Рождества Христова лет четыреста и шестьдесят. А от Рождества Христова до страстей Его Господних лет тридесят. И тако всех лет будет четыреста девятьдесят, яже в седмидесят седминах Данииловых содержатся. А тако оныя седмины Данииловы исполнишася уже до перваго пришествия Христова: яве мощно познати и от самых оных словесе аггельских Даниилу реченных, вышше писаных, яже зде вкратце толкуются.

Первое, глаголет аггел к Даниилу: Седмьдесят седмин сократишася о людех твоих.
Зде ведати подобает, яко аггел Гавриил явися Даниилу молящемуся о избавлении людей своих от пленения вавилонскаго, о немже зело сетоваше Даниил. Аггел убо утеша его, возвещает ему избавление, не точию от пленения вавилонскаго, но и от пленения диаволскаго, хотящее быти Иисусом Христом. Сего ради глаголет: Седмьдесят седмин сократишася о людех твоих.
Аще убо сия седмьдесят седмин до втораго пришествия Христова разумеются, якоже блядословят противницы: како истину глаголет аггел, яко сократишася дние избавления; кое сокращение от дний Данииловых даже до Страшнаго Суда Господня; Кое же утешение аггел принесе сетующему Даниилу, о сицевом возвещая ему сокращении не сокращенном; И аще седмины Данииловы даже до нынешних времен продолжишася по разумению молвотворцев, то и пленение вавилонское иудеев даже до ныне пребывает: ибо о избавлении от плена моляшеся Даниил, о немже аггел утеша его глаголаше:
Седмьдесят седмин сократишася о людех твоих.

Второе, глаголет аггел Даниилу: и о граде твоем Святем.
Ибо Даниил моляшеся не точию о избавлении людей своих, от плена вавилонскаго, но и о возтавлении и обновлении Иерусалима разоренаго града. Темже аггел утешая печаль его предвозвещает ему обновление Иерусалима, хотящее быти, еже и сбысться, зане во дни пророчества Даниилова царствующу над Персидою и над плененым в Вавилоне людом израильским царю Артаксерксу в лето двадесятое царствия его, Неемия прият власть от Царя, и послание к воеводам воздвигнути стены Иерусалимския. Чти о сем Неемиа, главу 2. Сие же и аггел изявляет Даниилу глаголя:
И увеси и разумеши от исхода словеси: [сиесть повеления царева:] Яко отвещати, и яко соградити, Иерусалим, и прочая.
О сем же Златоуст Святый глаголет на вышереченном месте в слове 3:
(на иудеев лист 94 и 95) Таже уча нас откуду числити подобает (сиесть седмины) показует. Яко не от дне возвращения, но откуду; от исхождения словес. Еже отвещати. И еже создати Иерусалим. Не при Кире же создаея. Но при Артаксерксе долгоруком. По схождении бо возвратися Камбис. Таже волеви. И по онех Дарий Гистаспов Таже ксеркс Дариев, и потом Артабан, таже по Артабан артаксерх долгорукий. Иже царствова над Персидою. И тому царствущу в двадесятое лето царствия его Неемиа возшед град возвиже, и сия ездра известно нам победа. Аще убо отсюду четыреста и осмьдесят и три лета исчислим, всячески приидем на раскопание сие. Сего ради рече, яко созиждется широк и остенен: егда бо рече воздвигнется, и свой восприимет образ. От онаго седмьдесят сочисли. и узриши растление сие не ктому конец имущее: сице Златоустый.

Третие глаголет аггел Даниилу: Дондеже обетшает согрешение, и скончается грех. И знаменаются греси, и очистятся неправды, и приведется правда вечная, и знаменается видение пророк, и помажется Святый Святых.
Словеса суть аггельская к Даниилу: от нихже всяк ясно уразумети может Благовестие аггельско бытии о пришествии Христове первом, чрез благодать, а не втором чрез Старшный Суд: тогда бо скончася грехи, в крови Христовой потоплене, тогда очистишася неправды Крещением Святым, тогда приведеся Правда Вечная и оправдание наше, тогда исполнишася видения пророков о воплощении и пришествии Сына Божия, тогда помазася Святый святых, по речению псаломску:
Возлюбил еси правду, и возненавидел еси беззаконие. Сего ради помаза Тя Боже Бог Твой, елеем радости паче причастник твоих.

Четвертое глаголет аггел Данииду: До Христа старейшины седмин седмь и седмин шестьдесят и две.
Что ныне яснее сих словес аггельских; исчили седмин седмь, и седмин шестьдесят и две, всего будет седмин шестьдесят и девят: в самую же седьмдесятую седмину Христос пострада. Яве убо есть яко исполнишася уже при страдании Христовом седмьдесят седмин Даниловых, в нихже содержатся лета четыреста и девятьдесят. Даниил бо предвари Рождество Христово за четыреста и шестьдесят лет, яко свидетельствует пролог:
От Рождества же Христова до страстей Его Святых лет тридесят, исчисли лет четыреста и шестьдесят, и паки лет тридесят, всего обрящеши лет четыреста и девятьдесят: Седмин же седмьдесят, исчисляя седмины летами по разумению всех учителей. Откуду Яве мощно видеть, яко от дней в няже аггел явися Даниилу, и сию о седминах тайну ему предвозвести: от тех времен до Рождества Христова, исполнися седмин Даниловых шестьдесят и четыри, в седмину же шестьдесят пятую родися Христос Спаситель миру. Последняя пять седмины совершишася страданием Христовым. Всех седмин седмьдесят: лет же солнечных четыреста девятьдесят, от нихже четырмастами и шестьмидесят летами Даниил предвари Рождество Христово, а тридесят лет от Рождества Христова до крещения и страдания Господня совершишася.

Пятое, глаголет аггел Даниилу: Потребится помазание и суд, град же и Святое разсыплется с Старейшиною грядущим. И прочая.
Зде предвозвещает аггел Даниилу, неповинное Христа Спасителя нашего убиение: Потребится [рече] помазание.
В греческой Библии стоит помазанник Христос. Предвозвещает же и града Иерусалима разорение, еже и сбыстся Титом Веспасионом во отмщение неверствия и мучительства иудейскаго, еже на Христа.

Шестое, глаголет аггел Даниилу: В пол же седмины изстави требники требу, и отимется треба, и возлияние на Святый град, и будет омерзение и опустение.
Зде предвозвещает аггел, яко в полу седмине последней, сиесть при страстех Господних имеяше престати всяка жертва иудейска, всяка бо жертва в Ветхом Завете бяше образ и преображение сея таинственныя жертвы, еюже Христос Cебе Cамаго принесе Богу Отцу на олтаре Крестном.
Сего ради страшная сия новыя Благодати Жертва, всех ветхих жертв бяше окончение и совершение. Темже убо жертвы и требы древния мимо идоша, наставшей сей Жертве Благодати:
Прейде сень законная Благодати пришедшей:
Сие знаменоваше и завеса церковная на двое раздраная, и слово Христово реченное на Кресте: совершишася. Пространно о сем и Богомудро глаголет сосуд избранный Павел Святый, к евреям:
(гл 9.) Христос [рече] пришед Архиерей Грядущий Благ, большею и совершеннейшею скиниею нерукотворною. [сиречь не сея твари.] ни кровию козлею, ни телчею, но Своею Кровию внуде единою во Святая, вечное искупление обретый. Аще бо козлия и телчая, и пепел юнчий, кропящий, оскверненыя освещает к плотней чистоте: кольми паче кровь Христова, яже Духом Святым себе принесе непорочна Богу. Очистить совесть нашу от мертвых дел.
(гл 10.) И паки: Невозможно бо есть крови юнчей и козлей отпущати грехи. [Темже входя в мир глаголет:] Жертвы и приношения не восхотел еси, тело же совершил ми еси. Всесожжений и о гресех не благоволил еси: тогда рех: се иду, сотвори волю Твою Боже.

Седмое предвозвещает аггел Даниилу, омерзение и опустение еже сбыстся при разорении Иерусалима, и Церкви Святая Святых. Кто бо не видит коль великое иудеоми запустение наста от времен Христовых; Первое, яко не имеют церкве чрез тысящу и седмь сот лет. Второе, яко не имеют пророков. Третье, яко не имеют своего царя и царствия. Четвертое, яко во всем мире скитаются от всех уничижаеми и попираеми. Се же их опустение будет пребывати до скончания году, якоже аггел Даниилу глаголет, и Исаия пророк со инеми предвозвести: сиесть до скончания мира.
Сие о седминах разумение несть мое, но учителей церковных, наипаче же златоточнаго вселенныя учителя Иоанна Златоустаго: в Маргарите в слове третьем на иудеи, на листу 95-м выше, и нижше. Чтите молвотворцы, и разумейте: яко седмьдесят седмин исполнишася уже первым пришествием Христовым, и разорением всеконечным града Иерусалима, якоже богомудро вещает златый языком в слове предреченном. Но веем что вы глаголете. Седмины Даниловы хощете окончати пришествием антихристовым. Тогда пади яко по исполнении оных седмин глаголет аггел Даниилу, хотящую бытии мерзость запустения стоящую на месте Святее, еже вы мните бытии антихриста, поминающее словеса Христова.
(матф. Гл. 24) Егда узрите мерзость запустения реченую Даниилом пророком, стоявшую на месте Святе. Иже чтет да разумеет.

Но не тако есть, якоже вы вознепщевасте. Мерзость бо запустения зде не разумеется антихрист. Разве прообразителне, и аллегорически: по истине же разумеется кумир, егоже внесоша, и поставиша в Церкви Святая Святых разориши град Иерусалим, и Церковь ону Соломонову растливши. Идол же оный бяше началнейшаго их бога еллинскаго диавола, емуже победы восписоваху наипаче римляне. Неции глаголют: яко изображение бяше Тита Веспасиана, град и храм Божии пленившаго: неции непщуют бытии кумир Адриана кесаря римскаго: Сия убо есть мерзость запустения стоящая тогда на месте Святее, а не истинный антихрист, разве оным кумиром прообразительне явленный.
Слышим что о сем Златоуст Святый глаголет в слове 3-м на иудеи, лист 95 на обороте.
Жертвы отъятием и требы, другое будет нечто большее зло, которое же сие; На святилиши мерзость запустения. Святилище, храм нарича, мерзость же запустения, кумир: егоже постави иже град низложивый, внутрь во храме, и даже до скончания, рече. Опустение, сего ради рече Христос. По Антиосе Епифане, пришед еже по плоти и провозглашая хотящее бытии распление, и показуя, яко о сем Даниил пророчествова. Рече: егда увидите мерзость запустения. Еже рече Даниил пророк, стоящу на месте Святее. Чтый да разумеет. Понеже ко всяк иудоа, и и всяко воображение человеческое, у иудей мерзость нарицашеся, гадателне обявляя кумира онаго, купно и когда от кого пленение будет, провозгласи. А яко о римлянах сия речена быша, и Иосип, якоже в предних показохом, рече, до зде слово Златоустаго.

Видите убо мятежницы, что есть мерзость запустения стоящая не месте Святе, яко не антихрист есть, разве прообразителный, истинный же бяше кумир по глаголу Златоустову. Вся же сия уже сбышася при запустении града Иерусалима: темже сбышася уже и седмины Даниловы. Но вы жестоковыйнии и не обрезании сердцем и ушесы, якоже Церкви Божии не покаряетеся, тако ниже Пресветлому Ея Светилнику Златоусту Святому внимаете, он ясно научает, яко первым пришествием Христовым, и опустением всеконечным града Иерусалима, скончашася седмины Даниловы. Вы же в прении седмины Даниловы продолжаете даже до явления антихристова, и втораго пришествия Христова. И кто от христианских учителей сице научает; разве едини безбожнии иудее. Егда бо мы христиане препираем их, исполнением седмин Даниловых о пришествии Мессии пророки обещаннаго, они глаголют, яко не у исполнишася седмины Даниловы, ниже прииде в мир Мессия чаемый, но тогда исполнятся, егда он придет.
Зрите убо молвотворцы коего духа вы есте; несте ли сообщницы безбожию иудейскому, безумным и развратителным седмин Даниловых толкованием, оных погибельному учению последующее; Со слезами зде вопию Павлова словеса: о несмыслении галате, кто вы прелстил есть не покоритеся истине, имже пред очима Иисус Христос предписан бысть;
Аще же рече, яко седмина являет седмь тысящь лет от мироздания. Тысяща бо лет пред очима Божиима аки день един. То како не стыдитеся, ниже боитеся лжива творити Златоустаго Святаго; который в единой седмине не седмь тысящь лет, но седмь лет исчисляет, якоже выше показася, ниже от создания мира оныя седмины исчисляет, но от исхода повеления Артаксерксова, якоже о воздвижении падшаго Иерусалима, якоже глаголет аггел Даниилу:
И увеси и разумееши от исхода словеси. Сиесть повеления царева: яко отвещати и соградити Иерусалим.

Аще убо воистину глаголете, и правая судите сынове человечестии: то седмьдесят седмин являет, седмьдесят тысящь седмерицею. И тако от создания мира, по вашему учению подобает исполнитися летом четырем стом и девятидесятим тысящам до пришествия антихристова.
Аще же речете, яко первая седмина являет седмь тысящь лет, прочыя же седмины шестьдесят и девять являют седмины лет, сиесть всяка седмина седмь лет, то ни тако суетное ваше сбыстся исчисление. Ибо в шестидесят и девяти седминах лет, исчисляются лета четыреста осмьдесят и три, и тако всем летом от создания мира подобает испольнитися до пришествия антихристова, седми тысящам четырем стам осмидесятим и трем. Аще же речете яко первая седмина являет седмь тысящь лет, прочыя же седмины шестьдесят и девять являют седмины дней, сиесть всяка седмина седмь дней, то ниже тако истинствуете, ибо в седминах шестидесятих и девяти дней, обретаются дней четыреста осмьдесят и три, всего близ полутора лета, и тако сия седмь тысящь и полтора лета, от создания мира древле уже преидоша, антихрист же вами чаемый не прииде в мир.
Зрите, како осуетистеся помышлении вишими, и омрачися неразумное ваше сердце, глаголющееся мудрыми бытии обюродесте.
Подобное суемудрствие случися видети на тетрадках некоего сопротивника, идеже от различных образов седмины лет исчисляет, ово от семидесяти и седми родов Христовых, якоже чтется от Луки Святаго. Ово от седми хлебов Евангельских, ово от седми кошниц, и прочая. Таже от писмени яже в венце Христове: ѠОН, И от титлы Иисусовы яже на Кресте: IНЦI. Дерзне же окаянный и имени Иисусову, о немже всяко колено прекланяется, буесловием своим коснутися, глаголя: яко сие Пречистое Имя Иисус Христос, являет 210 лет над тысящу исполнившихся. И прочыя глаголы нелепыя отрыгне сердце его лукаво.
Но якоже Иисус ответа не даде на безумныя глаголы иродовы: тако ниже сие буесловие ответа достойно, вся бо она лжеучения суть, аки паучина мухи точию уловляюща, зане не на Писаниих Божественных, ниже на толковании Отцев Святых светил церковных утверждаются, но от кичения разума любопытнаго и суемудраго, аки блато от гнилаго источника происходят.
Истинно слово и всякаго приятия достойно Златоустаго святаго в предисловии на послания Павлова, глаголющаго сице:
Откуду безчисленная прозябоша злая. От неразумия писаний. Отсюду многа ересей прозябе пагуба. Отсюду нерадива жития, отсюду неснискателны трудове. Якоже бо света лишении сего не просто шествуюти. Тако не взирающее к лучи Божетсвенных Писаний многа понуждаются, и часто согрешают, аки во тме всетлеющей шествующии.

Воззрим убо мужие братия к лучи Писаний Божественных, да не во тме неведения и суемудрия нашего шествующее падем в яму погибельную.
Се светозарна луча от уст Христовых исходит.
(Марк гл. 13.) О дни же том и часе никтоже весть. Ни аггели Небеснии, ниже Сын, токмо Отец Мой Един. И паки.
(Деяния Ап. Гл. 1.) Несть ваше разумети времена и лета. Яже полодии Отец мой во Своей власти.
К сим немерцающым словесе Христовых лучами шествуем, направляюще ноги наша на путь мира, и глаголющее со паломником: Светильник ногама моима закон твой, и свет стезям моим.
Неизследимыя же судбы господни сокровеннаго дне не испытуеми любопытным дерзновением.
Не терпит бо тайна испытания.
По глаголу Дамаскинову. Мышца Господня кому открыся; Самым точию удивлением Павел Святый тайны Господня постизает;
От глубинно [рече] богатства и премудрости. И разума Божия! Яко неиспытани судове Его, и неизследовани путие Его. Кто бо разуме Ум Господень; и кто советник ему бысть;
Сообразно и паломник глаголет: исповемся тебе Господи, яко страшно удивился еси. Чудна дела Твоя. И паки: удивися разум Твой от мене. Утвердися, не возмогу к Нему. И паки: возвеличишася дела Твоя Господи, зело углубишася помышления Твоя. Муж безумен не познает, и неразумив не разумеет сих.

Кончину паче жития нашего, а не кончину мира в прилежное восприемлем разсуждение. Воззрим паче в лета в няже толика соделахом злая, и исчисляим коль много прейде лет яже работающе страстем, миру, и диаволу, люте погубихом, коль мало лет, месцей, дней, и часов, в няже Богу работахом, сие исчисление есть душеполезное, и человека благочестиваго достойное.
А еже постизати непостижимое, исчисляти неопределенное, и в бездну судеб Господних взирати любопытне, весма неполезно и не безгрешно. Якоже бо очеса бранове нощных к Солнцу обращаемая ничтоже успевают, паче же помрачаются: Тако и очеса ума человеческаго к зрению таин Божественных от любопытства обращаемая исчезают, и самым светом неприступным Божества померцают, праведную дерзновения мзду восприемлюще. Обаче да не в конец врачевания своего лишен будет любопытства недуг: хощу зде некая от Писаний Божественных о пришествии антихристова явити знамения, о нихже и Апостоли вопрошаху Иисуса.
(Мф. гл. 24.) Рцы нам, когда сия будут; и что есть знамение Твоего пришествия. И кончины века;

Обычно бо есть сокровенную вещь от знамения познавати, якоже сокровенный огнь от дыма, тугу на сердце человеческом, от стенания, от слез, и воздыхания, и прочая.