АПОКАЛИПСИС ИОАННА БОГОСЛОВА И ЕВАНГЕЛИСТА.
(с толкованиями архиепископа Андрея Кесарийскаго.)


Слово А (1)-е. Глава А (1)
А (1)
Апокалипсис Иисуса Христа юже дастъ ему Богъ показати рабомъ своимъ. Им же подобаше быти в соборе сказа.

Апокалипси убо есть сокровенных тайнъ откровение. Егда ся озарится умъ. Или от сония яже суть от Бога. Или по чистотѣ от Божия просвещения. Дати же сию рѣчь Христу. Человеческое здѣ о Немъ слово сотворяетъ. Понеже во Евангелии словесы высоки. И Боголѣпны паче всѣхъ глас. Здѣ же служащим аггеломъ, и сего нарицающимъ раба Христова. Божества велика ту яви. Тому бо работна суть всяческая. Имже быти являетъ вскоре.

В (2) Пославъ ангеломъ своимъ, рабу своему Иоанну иже свѣдѣтельствова Слово Божие и свѣдѣтельство Иисуса Христово елико видѣ.
Христосъ рече яко Владыка своему рабу ангеломъ си нарекова. Исповѣдавъ обое свѣдѣтельство. Им же вины имъ свѣдѣтельствовати, и проповѣдати. Обращения ради слышащимъ яже суть утаяются человеком яже хотять быти. Пророчески бо видѣ есть обое. Сии бо суть яже преставляют и настояща времени и будущаго.

Г (3) Блаженъ чтый и слышай словеса пророчествия книги сия. И соблюдающеи написанная время бо близъ.
Блажени чтуще и дѣанми, и слышаща близъ настоящее время есть. Им же блажениемъ улучити достоитъ. Время бо прилежати дѣле. Яко же рече Господь. Дѣлайте дондеже день есть.

Д (4) Иоаннъ седмимъ Церквамъ сущимъ во асии. Благодать вамъ и миръ от Сущаго иже бѣ и грядущаго. От седми Духъ иже суть пред престоломъ Его.
Седмочисленымъ числомъ тайну всѣмъ Церквамъ сказаетъ. Еже есть подобно недѣлнымъ днемъ жития сего. Тѣм же седмь ангелъ и З (7) Церквей сказаетъ и воспоминаетъ. Имъ же рече Благодать вамъ и миръ от Триипостаснаго Божества. Сказаетъ убо Отца еже есть Сущий. Якоже рече к Моисеови Азъ есмъ Сый. А еже глаголетъ и иже бѣ слово и еже бѣ у Бога искони. Грядущаго же Параклита менитъ иже присно крестить приходитъ крещениемъ на церковная чада. З (7) же Духъ да З (7) ангелъ разумевати приемши строение церковное. Якоже Святый Апостолъ рече. Свѣдѣтельствуя пред Богомъ избранными ангелы, и другое яко же есть от Сущаго иже бѣ и грядущаго. Понеже одержит в себѣ начатокъ, и среду и конець. З (7) же Духовъ дѣтели Святаго и Животворящаго Духа. А прочая о Христове воплощении.

Е (5) Иже от Иисуса Христа иже есть Свѣдѣтель вѣрнымъ Первенецъ из мертвыхъ князъ и царей земныхъ любящему ны и от грѣхъ наших разрѣщему ны Кровию Своею. И сотвориль есть намъ Царствие. Иерей Богу Отцу своему. Тому Слава и Дръжава во вѣкы. Аминь.
Той бо есть свѣдѣтельствованный при Понтийстем Пилате вѣренъ во всехъ словесех Своихъ. Первенец из мертвых. Яко животъ и воскресение. Той бо Сый и Самъ начатокь и конець. К тому яко же умершу первое и воскресение не узрятъ смерти, но во вѣкы имут жити. Князь же яко и Царь царьствующимъ Господь господствующимъ. Равномогий отцу Единосущен. А инако яко Князь. Тѣмъ иже суть царствовали над земными похотьми возлюбльшему ны. И разрѣщему ны. От скверных грѣхов омывшу. Пролитиемъ Животворящия Крови и Воды. И сотворшу ны Царское иерѣйство вмѣсто бесловесных жертвъ. Жертву живу словесную службу Отцу приносящи.

S (6) Се грядеть Господь со облаки и узритъ Его всяко око и иже прободоша. И плач и вопль сотворять о Немъ вся колѣна земская. Аминь.
Заколеный здѣ яко Агнецъ во отчей Славѣ. Судитель на облацехъ приидетъ. Или на бесплотныхъ разумѣваемых ангельских силахъ. Или на таковыхъ якоже видевъ. Иже в Фаворьстей горѣ ученик покрыша. Всяко же око узритъ Его иже прободоша, и вся колѣна земная. И иже неяша вѣры ему, а има словеньски и жидовски утвержаютъ слово се.

З (7) Азъ Есмь Алфа и Омега начатокъ и конець глаголеть Господь Самъ, и бывая и грядый Вседръжитель.
Христа здѣ сказаетъ Бога и Держащаго всяческая. Безначална же и кончины не имущаго. Яко со Отцемъ сый присно, и сего ради воздастъ комуждо по дѣломъ его.

И (8) Азъ Иоанн братъ вашъ и обѣшникъ в печали и во Царствии Небеснемъ. И в терпѣнии Иисуса Христове быхомъ во острове нарицаемомъ Патомѣ, за Слово Божие, и за свѣдѣтельство Иисусово.
Яко братъ вашъ, рече сый обещникъ вамъ в печалехъ Христа ради. Подобно увѣрение от васъ имамъ.За свѣдѣтельство бо Иисусово осужденъ жити в Патомѣ. Повѣдаемъ вамъ. Яже видѣхомъ в немъ тайны, заточенъ бо сый в Патомѣ. Иоаннъ Богословъ приятъ апокалипси недѣля бѣ.

Глава В (2) Видение в нем же видѣ Иисуса посредѣ З (7) свѣтильник.
Ф (9)
Быхъ Духомъ в дни недельный, и слышах за собою глас велий, яко трубу глаголющу, еже видиши напиши в книги. И посли седми Церквам. Во Ефес, и во Измирну, и в Пергамъ, и въ Фиафиръ, и в Сардию, и в Филадельфию, и в Лаодокию.

Духомъ Святым одержимъ. И духовно ухо сотворь в день недельный. И воскресением почтемъ. Слышах Глас велегласенъ. Яко трубнѣ за собою веле гласие, и во всю бо Землю изыде Глас Ея. Являющи Божие безначалие. Иже ми заповѣда видѣния. Седмим церквам. Послати за реченное число недѣлное, преж доходящее будущаго вѣка. Болшей прочих Богомъ сотворено великий Иринѣи сказаетъ.

I (10) И ту обратихся видети глас. Иже глаголаше за мною. И обратихься видѣх З (7) свѣтилник златых горяща. Посредѣ седми свѣтилникъ, подобенъ Сыну Человечу, оболчен в подиръ. И препоясанъ присесцу поясомъ златымъ.
Сказает же ся глаголя. Яко не бѣ простъ глас. Обратих же ся не слышати но и видѣти писа глас тойже бо есть духовный слухъ еже и зракъ. И посредѣ же свѣтилникъ Христа подобна человеку понеже есть Богъ. И яко простъ Человекъ оболченъ в подиръ. Яко и Архиерѣй вышнимъ силамъ по чину мельхиседекову. Поясомъ же златымъ опоясанъ но не в чресла. Яко и прочии человецы одержания ради похотнаго, к симъ бо не приступаетъ Божия Плоть но в перси при сесцу. Дабы ся удержалъ Человеколюбиемъ праведный Божий гнѣвъ. И оба завѣта сирѣчь Господня сосца. Да ся явитъ препоясающе истинна имже питаются вѣрнии. Злат же поясъ честныя ради и чистоты.

АI (11) Глава же Его и власы бѣлы яко ярина бѣла и яко снѣгъ и очи Его яко пламень огненъ.
Аще убо есть ино в нас ради. Но древнии паче же превѣченъ. Сему суть приклад на бѣлыи власы. Очи же Его яко пламень огненъ святыя убо просвѣщающа. А скверныя опаляще.

ВI (12) Нозѣ ему подобни мѣди халколивановѣ яко в пещи разженѣ.
Нозѣ разумѣваемъ, плотное смотрение на нею же ходяще. Наше спасение содѣя. Нозѣ же и церковная основания. Или Святии Апостоли напастьми ражженѣ мѣде же разумѣвати человече. А ливанъ Божественное Естество или проповѣдания мѣдным гласом, а языческое обращение ливанова воня.

ГI (13) Глас же Его яко глас вод многъ.
И общь глас Самогоже и Духа. Его же источницы воды живы потекоша из чрева вѣрныхъ и по всей Земли велегласно возшумѣша.

ДI (14) Держай же в руцѣ своей десней звездъ З (7). И изо уст Его мечъ обоюдуостръ изоостренъ исходяй. И лице Его аки солньце сияетъ в силѣ своей.
И звезд З (7) церковныя ангелы рече. Мечь же обоюдуостръ на нечестивыя отвѣт рече, еже есть отсѣчения, паче всякого меча обоюдуостра. Светѣние еже есть не се видимое но мысленое. Солнце бо сый праведное своею силою и властию просвѣщает не яко солньце видимое.

ЕI (15) Егда видѣх и падохъ пред ногама Его яко мертвъ, и положи десницу Свою на мнѣ и глаголя не бойся, Азъ Первый и последний, и живый и быхъ яко мертвъ, и се живъ есмь и во вѣкы вѣкомъ Аминь.
Втоже видеши апостолъ внеже и Даниилъ. Иисусъ Навинъ. За немощь человеческаго роду укрѣпи Христе, рекъ ему не бойся. Не умертвити бо тебе приидохъ. Васъ же ради Безначаленъ Сый и Бесконеченъ мертвъ бывъ.

SI (16) И имамъ ключа смерти и аду.
Ключа менитъ умертвити си и оживити.

ЗI (17) Напиши убо яже видѣ. И яже суть и имже подобает быти посихъ. И тайну седмь звѣздъ якоже видѣ на десницы Моей и З (7) свѣтилникъ златых, и З (7) звѣздъ ангел седми церквей. Суть седмь светильникъ. Седмь церквей есть.
Имущая рече в себѣ и дръжащая слово животное, злати же за чисть и безскверную вѣру. При коемждо бо и ангелъ хранитель стоитъ. Понеже бо есть Христос Свѣтъ Истинный. Сего ради свѣтилницы суть и може нарицают. И обогощают свѣтом Его яко нощъ жития сего, просвѣщающа. Яко и свѣщницы церковнии. Яко свѣтила тай ная, по сих семди звѣздъ.

Глава Г (3). Написание къ Ефеския церкви ангелу.
Ангеломъ к церкви глаголет. Яко же се кто учитель ко учимому, обычай бо имуть учитель на ся взимати ученичи прегрѣшения или исправления. Хотя убодобити себе учимаго.

ИI (18) Ангелу Ефеския церкви напиши глаголящя тако глаголеть. Держай З (7) звѣзд в десницы Своей ходяй посредѣ З (7)-ми свѣтилникъ златых вѣмъ дѣла твоя первая и труд твой и терпѣние твое. Не поможеши носити злых, и искусил еси глаголющаяся быти апостолы.
О двоемъ церкви приемля и едино же ей зазираетъ. Еже и на средѣ положи исправления. Положи обоюду мысль и труд и терпѣние вѣры ради. И еже злыя чюжая творити похвалны яко всякому духу вѣры ради неймеши, искуси лживая апостолы.

ФI (19) К сим же и дѣла скверных николаитенъ возненавидѣна суть. И обрѣте я лжа, и терпѣние имаши и понеслъ еси за имя Мое и трудися, но имамъ на тя яко любовь твою первую остави помяни убо откуду бо спаде, и покаися и первая дѣла сотвори.
Суть же николаи тя не от Николы иже бѣ от З (7)-ми дияконъ нареченных от апостолъ. Иже ся развращъ злѣ учаше. Зазират же яко по искренимъ, любвѣ не имуть теплы.

К (20) Ащели же ни грядути скоро и двигну свѣтилникъ твой от мѣста своего. Аще не покаешися но се имаши. И яко ненавидиши дѣлъ николаитескъ их же Азъ ненавижу.
Церковное движение есть, Божия Благодать и обнажение им же помнозѣ молви есть. От злых духовъ и человѣкъ лукавых. Иже имъ служатъ. Етери же движение менятъ преставление Ефескаго града стола в царь град. А дѣлъ николайтескъ что рад ненавиди Богъ. Иже бо испытает ересь ихъ тот увѣсть.

КА (21) Имеяй ухо слышати да слышит, что Духъ глаголет к Церквам побѣждающему дам ему ясти от древа животнаго. Еже есть посредѣ рая Божия.
Плотное ухо всякъ человекъ имать духовное же токмо духовны. Еже ся приложит Исаии побѣжающему же ны брань дѣмонскую, обѣщав дати снѣсти от животнаго древа. Сиречѣ причаститися в будущем вѣце добре приклад бо. Древом сказает живот вѣчный. Иже есть Христа яко же рече Соломон о прочей премудрости древо животное. И сам бо Иоанн вѣща о Христѣ Той есть Богъ и живот вѣчный. Ему же Слава во вѣки. Аминь!

Оглавление:

СЛОВО 1

СЛОВО 2

СЛОВО 3

СЛОВО 4

СЛОВО 5

СЛОВО 6

СЛОВО 7

СЛОВО 8

СЛОВО 9

СЛОВО 10

СЛОВО 11

СЛОВО 12

СЛОВО 13

СЛОВО 14

СЛОВО 15

СЛОВО 16

СЛОВО 17

СЛОВО 18

СЛОВО 19

СЛОВО 20

СЛОВО 21

СЛОВО 22

СЛОВО 23

СЛОВО 24

Дополнительные
материалы