АПОКАЛИПСИС ИОАННА БОГОСЛОВА И ЕВАНГЕЛИСТА.
(с толкованиями архиепископа Андрея Кесарийскаго.)


Слово КГ (23) Глава ѮЗ (67) О ангеле показующемъ град Святыхъ и стѣны его со враты размѣряюще.

СОВ (272) И прииде единъ от З (7) ангелъ имущихъ З (7) фиалъ исполнены З (7) -ю язвъ послѣднихъ, и бесѣдова со мною глаголя. Гряди да покажу ти невѣсту Агнечю жену.
Сихъ являетъ яко не токмо злыя язвы наводятъ ангелы но и добрыя. Яко ныне Святому Евангелисту сказаетъ церковное блажение. Добре же рече невѣсту Агнечю жену. Яко же бо Адаму древле усопшу Богъ от ребра его жену взятъ. Тако и Господь егда яко Агнець заколенъ бысть и на крестѣ своею Волею успе, и своею Кровию обручи Церковъ.

СОГ (273) И веде я духомъ на великую гору высоку и показа ми град великий и Святый Иерусалимъ сходящь с Небеси от Бога имущь Славу Божию.
Иже духомъ вести мнитъ, сирѣчь от земныхъ умомъ на разумъ Небесный и на гору же высокую и жизнь вознесеную высоче Святыхъ являетъ на ней же жена Агньча.

СОД (274) И вышний Иерусалимъ украшенъ есть Богомъ. Свѣтило ея подобно каменю драгому яко камени аспиду хрустальну.
Свѣтилникъ есть Церкви Христосъ. Хрустальнымъ и аспидомъ сказая присноцвѣтную чистоту, и живодарную и инѣми же многоразличными приклады, и много виденую Его Благость являетъ.

СОЕ (275) Имуще стѣну велику, высоку имуще врата ВI (12) и на вратехъ ангела ВI (12) и Имя написана, яже суть Имяна обѣмана. I (10) колѣнома сыновъ израилевъ.
Стена высока есть Христосъ Хранитель Церкви. Врата же ВI (12) Святии Апостоли. Ими же привидѣние и восхожение ко Отцу обрѣтохомъ. Помагаше бо и тѣмъ ВI (12) ангела от старейшинъ же паки приближающимся к Богу. Понеже бо кождо вѣрныхъ, ангелъ ходитъ храня я и паче же во сихъ церковныхъ становницехъ на помощъ евангельския проповѣди. Имена же понеже и на ризе архиереови имена обою на I (10) колѣну написана бяху. Тѣмъ и ныне мысленаго Израиля, имяны сими печаль вѣрныхъ апостольскую мнитъ. Яко же Павелъ имяше о всѣхъ Церквахъ.

СОS (276) От востока врата троя. От сѣвера врата троя. И от юга врата троя. И от запада врата троя.
Четверочастный образъ вратный и трое разверзение от четыре край вселенныя, являетъ Святыя Троица разумъ иже приятъ Животворящимъ Крестомъ крестны ибо есть образъ вратное поставление по видѣнию. ВI (12) волю иже ношаху море сотворенное Соломономъ иже бѣяху образъ Троицы, и Апостолъ тѣмъ и четверицъ, иже есть Святыя Троица проповѣдатели. И послание Д (4)-мъ Евангелистомъ на Д (4) край земля имже мысленое море крестиломъ. Иже оцыщаетъ весьмие от грѣхъ составленое мысленымъ Соломономъ сказается.

СОЗ (277) И стена граду имуще основание ВI (12) и на нихъ имянъ ВI (12) обѣмана I (10) апостоломъ агнечевымъ.
Основания стѣнная суть Святии Апостоли. На них же Христова Церкви основана бысть их же имена написана суть.

СОИ(278) И глаголя со мною имѣяше мѣру трость злату. И да измѣритъ градъ и врата и стѣны его.
Златая трость являетъ честное и чистое мѣрение аггельскихъ силъ мѣрение граду. Ему же есть стѣна Христосъ, а не от человекъ мѣрило мним же здѣ стену Божие Основание, и покровъ разумѣвати в нем же Святии сохраняются.

СОФ (279) И град на четыре углы стоитъ. И долгота его велика же и широта измѣри град тростию на стадии ҂ВI (12000). Долгота и высота его равна есть.
На четыре части град сей есть твердыня ради удержания, глубина и высота и широта, и твердыня являетъ. ҂ВI (12000) являетъ великоту и множество. Рече бо Давидъ паче песка умножатся. Стадии же ҂ВI (12000) число апостольское и паки Ч (90) и В (2) и ДI (14) поприща суть в числѣ семъ. Являет же ҂А (1000) вечнаго живота совершение, П (80) покойное совершение и ДI (14) сугубое сугубьство, сирѣчь покой души и тѣлу двоицею бо седмица ДI (14) будетъ.

СП (280) И рамѣри же стѣну его въ Р (100) и М (40) и Д (4) лакти двоицею на I (10)-но число слагаемо бываетъ. И в мѣру человеческу яже есть ангелельския.
Мѣру стѣнныя глубины Р (100) и М (40) и Д (4) лакти двоицею на I (10)-но число слагаемо се число бываетъ еже сказаетъ Апостольское учение.

СПА (281) И бѣ создание стѣны его. И аспид и град златъ чистъ подобенъ стеклу чисту.
И аспид зѣлное не увядающее житие от Святыхъ сказаетъ злато же за чистоту и свѣтлость жития ихъ сказаетъ.

СПВ (282) И основание стѣны граду всяцем драгимъ камениемъ украшены. Основание первое аспид, В (2)-е сапфиръ, Г (3)-е халкидонъ, Д (4)-е измарагдъ, Е (5)-е сардиксъ, S (6)-е сардий, З (7)-е хрусолитъ, И (8)-е вирилионъ, Ф (9)-е тумпазионъ, I (10)-е хруспасъ, АI (11)-е якинфинъ, ВI (12) аменистъ.
Два на десять основания два на I (10) камени драгая. Яже прилагают видѣниемъ и зракомъ на Святыя Апостолы укращеся в сѣмъ видѣниемъ.

СПГ (283) Оба на I (10) врат ВI (12)-те бисера да едина врата кождо будутъ от единаго бисера.
Христовѣ ученицы ВI (12) врата ими же враты и путь познахомъ. А ВI (12) бисера от Христа единого бисера имущи лщение.

СПД (284) Путь граду златому чисто яко стекло лщашеся.
Прикладомъ истинны бывшаго града благихъ не можетъ ставити над всѣмъ бо суть слухомъ и видѣнми и помышленми. Тѣм же поставление граду яко злато много чистоты ради сказает. Си же вся видѣ Апостолъ яко можаше.

СПЕ (285) И церкви не видѣхъ в немъ. Господъ бо Богъ Вседрежител Церкви ему есть Агнецъ.
Кая бо есть потреба церкви идѣже есть Самъ Богъ Хранитель и Покровъ. О Нем же живем и движемся и есть мы. Той будет Святымъ Церкви и жилище Святыхъ в нихъ и ходя яко же обѣща Агнецъ заколены нас ради и Сынъ Божий и Святый Духъ.

СПS (286) Град не требоваше солньца ни луны да свѣтят в немъ Слава Божия просвѣти и свѣтилникъ Ему Агнецъ.
Идѣже бо есть праведное и мысленое солнце видимаго солнца нѣсть потреба. То бо яко Ему есть Слава и Честь и Свѣтъ.

СПЗ (287) И поидутъ языцы свѣтомъ Его.
О нихъ же рече и поидутъ языцы свѣтомъ Его.

СПИ (288) И цари земстии принесут славу и честь свою вон и врата его не имутъ затворити в день и нощъ бо не будет ту.
О нихъ же рече пойдут языцы в свѣтъ победиша бо плотская сласти на земли и воцарившеся над ними добрымъ дѣянии славу и честь принесут вон. А еже не затворитися вратомъ сказаетъ или твердыню житель его или тут отверстымъ быть вратомъ Святого Божия апостольскаго учения да вси совершению навыкнутъ. День же будет ту а не нощъ та бо нощъ грѣшником будет отлучена.

СПФ (289) Принесут славу и честь языкомъ вон и не имать вон внити всяко скверно и творяй мерзость и лжу но токмо написани и в книгахъ Агнечихъ.
Свѣтлость и славу языкомъ сирѣчь угодьшим Богу во граде святом водворятся, все же скверно и нечисто не внидет тамо нѣсть бо общия со тмою свѣту.

Глава ѮИ (68) О чистей рѣцы явльшейся исходяще от престола.

СЧ (290) И показа ми реку чисту воды животныя. Свѣтлу яко хрусталь исходящи от престола Божия и Агньча посредѣ пути Его.
Реку мнитъ исходящую на семъ житии из Церквѣ. Паки бытное Крещение Святымъ Духомъ дѣемо. Чистоты же творя измывающеся паче снѣга и хрусталя. А из вышняго Иерусалима реку Божию исполнену воды живы. И Животворящий Духъ от Бога исходяи от Отца Агнецемъ посредѣ вышнихъ силъ. Яже престолъ Божий нарицаются пути Святаго Духа ради сирѣчь множество Его иже паче песка по псаломскому слову умножатся. Есть же инако реку глаголемъ Святаго и Животворящаго Духа дары и Благодати. Престолъ же Божий превышняя силы дръжава же Святая наслаждьшия напаяемыя от Него.

СЧА (291) И оба полы реку древо животное творя плоды ВI (12) на месяць кождо воздаяя плод свой.
Река сирѣчь напаяетъ наслаженныя ея Святыя. Древо животно прикладномъ нарицаемъ. И подоблению животнаго древа Христа. ВI (12) плоды творя, сирѣчь присно прозябающая. Не будетъ бо ту грѣха земнаго нудящи живот на древа сметати лѣствие, яко видимъ бо день но совершен будетъ Святыхъ ликъ. Иже здѣ ВI (12) месяць наречеся, заповѣд ВI (12) апостолу яко реку мнитъ Благодати Животворящаго Духа. Древом же животворящимъ Христа. ВI (12) плода Святыхъ Апостолъ проповѣди, и не престающий Божий разумъ.

СЧВ (292) И лѣствие древу во исцеление языкомъ.
Лѣствие древу мнитъ прикровение о Христѣ Божия смотрения разумъ. Яко плод его совершеный разумъ. Иже ся открыетъ в будущий вѣкъ во исцеление же, сирѣчь вооцыщение разумнымъ.

СЧГ (293) И всего анафема не будетъ к тому.
И всякого проклятия не будетъ ту. Яко диаволу воздаема. Зане всякого добра отлучается и не смѣшаетъ.

СЧД (294) И престолъ Божий и Агнецъ будетъ в немъ. И раби Его служатъ Ему, и видят Лице Его и имя на челѣхъ имъ.
Бывающии рече престолъ Божий покойще Ему и узрятъ и лицем в лице, а не притчами но яко Святымъ Апостоломъ явися на Святей горѣ. Имѣти же имутъ в златой печати мѣсто, иже архиереи древле нашаше не токмо на челѣхъ своихъ но и на срдецыхъ своихъ начертание являющи твердую любовъ непреложную.

СЧЕ (295) И ноши не будетъ к тому и не потребуютъ свѣта от свѣтилника. Ни свѣта солнечнаго яко Богъ просвѣщается. И воцарится во вѣкы вѣкомъ. Аминь.
Аще и праведникъ восияетъ яко солньце, яко же рече Господь кая потреба будетъ солнечнаго свѣщнаго свѣта. Иже имуть глагол Славы. Просвѣщение и Царя над собою царююща во вѣки вѣкомъ. Паче с Нимъ воцарится.

СЧS (296) И рече ми словеса вѣрна и истинна.
Вѣрна и истинна яко от Истинны исходяща. Дондеже аггельское вѣдѣние и видѣныхъ сказание положи прочее яко от Своего Лица спасаетъ.

Глава ѮФ (69) Богъ пророкъ Христос владыка всѣмъ.

СЧЗ (297) И Господь Богъ Святыхъ Пророкъ Христосъ ангела Своего посла показати рабомъ Своимъ, им же есть быти въскорѣ.
Се еже есть бо Пророкомъ Христосъ иже ангела своего посла ко Блаженному Иоану Евангелисту видѣвшу ему видѣние показати рабомъ своимъ хотящая быти. Но смотрения ради плотьскаго. На зачали рече к Сыну Своему дати апокалипси и Богъ бо пророкомъ ангелы Своя показаетъ, яко служебныя духи на явление будущихъ. Не невѣсть бо ничто же но вѣсть и мѣсто и день конечный.

СЧИ (298) И се прииду скоро, Блаженъ соблюдаяй словеса и пророчества книгъ сихъ.
Обычай бо есть пророкомъ, яко от своего лица Божия являти множицею, а еже есть прииду скоро ти или являетъ временную малость, или когда внезапу наглу кончину комуждо бо человеку кончина есть преставление от суда. А начатокъ оного вѣка тѣм же подвизаемся срдецемъ сокрушенымъ растерзавши узы земныхъ вещей. Яже заплетаютъ кождо нас душу недостойне будет узрѣти тихое Лице Милостиваго Бога нашего и внити в Радость Его яко тому подобаетъ всяка Слава во вѣки Аминь.

Оглавление:

СЛОВО 1

СЛОВО 2

СЛОВО 3

СЛОВО 4

СЛОВО 5

СЛОВО 6

СЛОВО 7

СЛОВО 8

СЛОВО 9

СЛОВО 10

СЛОВО 11

СЛОВО 12

СЛОВО 13

СЛОВО 14

СЛОВО 15

СЛОВО 16

СЛОВО 17

СЛОВО 18

СЛОВО 19

СЛОВО 20

СЛОВО 21

СЛОВО 22

СЛОВО 23

СЛОВО 24

Дополнительные
материалы