КНИГА ГЛАГОЛЕМАЯ ЛУСИДАРИОСЪ

   В ней же предлежатъ различная намъ оучительства, иже бо во инныхъ книгахъ что обрящемъ сокровенно в сей же книгѣ положено откровенно. Иже кто хощетъ охотно читати сию книгу, всякую предлежащу себѣ мудрость ему покаже. И что въ Писании гдѣ положено сокровенно, здѣ же въ кратскихъ словесъ зѣло дѣло объявися.

ЧАСТЬ ПЕРВАЯ КНИГИ СЕЯ

ГЛАВА А (1)

Богъ искони, и всегда без конца: Иже есть начало сея книги. Аминь.
Учитель и ученикъ глаголютъ въ купѣ.

УЧЕНИКЪ Той есть всякий человекъ, кто премудрости хощетъ, призывая Всесильнаго Бога в помощь без труда обрящетъ.
УЧИТЕЛЬ. Есть Духъ Святый, той насъ утвердитъ да сохранимъ правую истинную вѣру. И всякия доброполучныя вещи уразумеютъ. Яже есть во многихъ книгахъ сокровенны, и неудобъ разсудителны словеса суть покажет намъ предвѣчныя премудрость. Вся сия познати, иже без труда миръ сотвори и насъ вѣчней мудрости научи.

УЧЕНИКЪ вопросилъ: Которой мудрости научи...
(Комментарий: Далее, часть страницы отсутствует.)
УЧИТЕЛЬ рече: Яже в Бозѣ три Имена суть. Отецъ и Сынъ и Духъ Святый, и яже три Имена Истинный Богъ есть. То бо есть мудрость вящая намъ над всякою мудростию еже мы Содѣтеля своего познахомъ. Въ Троицѣ Единаго Бога, и Троицу во Единице.

УЧЕНИКЪ. Како можетъ едино Божество на три раздѣлитися.
УЧИТЕЛЬ. В солнце есть свѣтлость луча и теплота, и есть убо едино солнце во трехъ купно едино суть и нераздѣлно. Такожде сия имена Триедино Истинно суть. И гдѣ убо есть Сынъ, тамо есть и Отецъ и Святый Духъ. И гдѣ Святый Духъ, тамо есть Отецъ и Сынъ.

УЧЕНИКЪ Сице сии три Имена никогда же могут разделитися, егда Сынъ человечество восприятъ, не восприятъ же ли и Святый Духъ.
УЧИТЕЛЬ Егда мы солнце зримъ посему можемъ то разумети, како то ощутения ради положено есть намъ. И яко же солнца никто же можетъ раздѣлити. Сущим ся бо мы от теплоты его. Такожде имѣемъ и свѣтъ от луча излучатие от свѣтлости, и сия убо три суть едина вещь солнце. Такожде есть и сие ради сихъ трехъ Именъ во Святомъ Божествѣ. Отецъ посла Сына, и Сынъ восприя человечество от Святаго Духа бѣ зачатъ тако суть сия Три Имена. И во инныхъ дѣлехъ раздѣлени и бѣша убо нераздѣлни един от другаго.

УЧЕНИКЪ Что есть в Писании слышим сие еже Богъ на всякомъ мѣсте, и есть убо от единаго мѣста неумалится.
УЧИТЕЛЬ Посему разумѣй. Еже аще Азъ глаголю то есть слышится во всякаго человека уше сехъ, но то от части раздѣляется равне. Тако есть и Божество на всяком мѣсте.

ГЛАВА В (2)

УЧЕНИКЪ Повѣдал ми еси о Творце да слышу от тебѣ, еще повѣжд ми о сотворении Небу и земли. И о дѣлехъ Всесильного Бога. Яже в нихъ сотворилъ.
УЧИТЕЛЬ О Бозѣ не дерзнем дале глаголати. Да не убо вложитися имамы въ великое сумнѣние егда сугубля словеса слышати и разумѣвати. Но имамы токмо вѣровати. Иже Богъ искони и всегда безконца Сый и прежде Сый.

УЧЕНИКЪ Богъ Единъ ли бѣ прежде неже сей миръ сотвори.
УЧИТЕЛЬ Не единъ но сотворения мира бѣ с нимъ.

УЧЕНИКЪ Чего ради сотвори Богъ сей мир.
УЧИТЕЛЬ В Бозѣ суть Три Естества, Область, Мудрость и велия Благость, сего ради сотвори Богъ сей миръ. Да тѣ Три Естества въ купѣ привлечетъ своею Областию сотворилъ, своею Мудростию украсил, своею Благостию утвердилъ.

УЧЕНИКЪ Гдѣ стояще Самъ Богъ прежде, неже миръ сей сотворилъ.
УЧИТЕЛЬ Тогда не бѣ ино кромѣ тмы. Еже именуемо хаосъ слияние, зане тогда бѣша Д (4) составы в купѣ слиянии.

УЧЕНИКЪ Кои бѣша тѣ Д (4) составы.
УЧИТЕЛЬ Сии бѣша огнь, воздухъ, вода, земля.

УЧЕНИКЪ Что сотврилъ Всесильный Богъ всего прежде.
УЧИТЕЛЬ Небо и землю, по семъ тварь всего мира. И послѣди всего человека. И предаде ему во область вся видимая мира сего. И постави его владыку, и облада рай даде ему, и вся покори под нозѣ его, и ничто же остави ему непокорено.

ГЛАВА Г (3)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Како именоватя первый аггелъ.
УЧИТЕЛЪ Сатанаилъ. Его же толь благолепна сотвори Всемогущий Творецъ, еже онъ прелстился от своего великаго мнѣния. И бѣ сверженъ за гордость с Небеси въ преисподний адъ со всѣми единомысленники своими.

УЧЕНИКЪ Коль долго диавол былъ на Небеси.
УЧИТЕЛЬ Не бѣ болѣ токмо полчаса.

УЧЕНИКЪ Почто сотврилъ его Богъ егда извѣстно бѣяше еже онъ пастися имать.
УЧИТЕЛЬ Того ради да избраннии аггели тѣмъ утвердятся. Понеже егда диаволъ сверженъ бысть, тогда друзии аггели быша толь твердии в любви Божией, еже не можаху уклонитися. Сего ради егда Денница и его воинство отпадоша, тогда еще не вѣдаше аггели о аде, а егда познаша в какову нужду прииде диаволъ от силы Божия, тогда убояшася Бога и познаша от того Его же Благодатию они быша. И тако Бога воспомянуша сего ради сохранишася на мѣсте, Божию область хваляще.

ГЛАВА Д (4)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Когда бѣ адъ сотворенъ, понеже и о семъ потребно знати.
УЧИТЕЛЬ Адъ сотворенъ от Божия области в то время, егда диаволъ помыслилъ противу Бога сѣсти.

УЧЕНИКЪ Гдѣ есть адъ.
УЧИТЕЛЬ Его же мы именуемъ преисподний адъ той есть на концѣ земли на нѣкоемъ мѣсте, идѣже смрад и тма, и никтоже живыхъ человекъ тамо итьти можетъ.

УЧЕНИКЪ Каковъ есть адъ.
УЧИТЕЛЬ Адъ есть вверсе узокъ, а доле широкъ и глубокъ. Никто же вѣсть мѣры, токмо Богъ Единъ. Яко книги поведаютъ намъ, яже нѣкия души от вѣка тамо впадше и не обрѣтоша еще дна.

УЧЕНИКЪ Коль многи имена имать адъ и что знаменует.
УЧИТЕЛЬ Адъ именуется во Святомъ писании врагъ смертный. Его же знаменуетъ езеро смертное, занеже души которыя тамо внидутъ никако могут изыти.

ГЛАВА Е (5)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Гдѣ есть верхний адъ.
УЧИТЕЛЬ На нѣкоемъ мѣсте, яко на высокихъ горахъ на островехъ при мори, идѣже горить сѣра и смола, и тамо сущия души мучатся, ко тамо спасени имутъ быти.

ГЛАВА S (6)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Како есть Небо сотворено.
УЧИТЕЛЬ Святое Писание имѣнуетъ Небо твердь, от нележе сотворено на всяко время течетъ от востока на запад. Ему же сопротиво текутъ солнце и луна и звѣзды.

УЧЕНИКЪ Откуду сие бысть яже мы зримъ убо солнце и луну от востока противъ запада текущихъ.
УЧИТЕЛЬ Сие бываетъ от Небеси. Понеже Небо есть толь силно, еже солнце луну и звѣзды с нощию на запад влечетъ, а понеже то по правдѣ идѣже идетъ на камень противу колеса.

УЧЕНИКЪ Чего ради сотвори Богъ тако.
УЧИТЕЛЬ Того ради да небесное творение несокрушится, яко да не сражаются солнце и луна и звѣзды сопротиво с Небомъ, сице бо течетъ оно вельми еже сокрушити то.

УЧЕНИКЪ Како то есть еже Небо безпрестанно течет.
УЧИТЕЛЬ Под Небесемъ есть не едино сотворение идѣже оно наверсе стоитъ. Понеже оно есть кругло и вельми всемощно яко Богъ. Его же Самъ тако сотвори даже безпрестани тещи имать и не можетъ стояти.

УЧЕНИКЪ Каково есть Небо.
УЧИТЕЛЬ Небо еже мы именуемъ твердь то есть сотворено от четырехъ составовъ и есть подобно видомъ водѣ.

УЧЕНИКЪ Колико есть Небесъ.
УЧИТЕЛЬ Небеса суть трои. Едино есть от земли даже до луны, второе есть от луны даже до звѣздъ, третие именуемое огненное. На томъ Самъ Всесильный Богъ со всѣми небесными силами.

УЧЕНИКЪ Что же меж земли и Небомъ.
УЧИТЕЛЬ От земли даже до луны суть лукавии бѣси, тѣ намъ пакости дѣютъ приемлюще тѣло от воздуха, от луны даже до звѣздъ есть воздухъ велми огнен, тамо поставлени Святии аггели хранити человека от диаволскаго ухищрения.

ГЛАВА З (7)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Солнце въ четвертый день сотворено, кой и свет былъ тогда прежде неже солнце сияло.
УЧИТЕЛЬ Нѣцыи учителие глаголют, яко Богъ зѣло свѣтелъ облакъ сотворилъ бѣ от него же простветленъ бѣ.

ГЛАВА И (8)

УЧЕНИКЪ вопроси. Гдѣ бяше Адамъ сотворенъ.
УЧИТЕЛЬ На мѣстѣ нарицаемом Ефронъ. По изгнании же из рая на томъ умре и погребенъ бысть, и наполнися та яма от нея же онъ созданъ бѣ. Егда же сотворенъ бѣ Адамъ тогда введенъ бысть Богомъ в рай и даде Адамъ всѣмъ вещемъ Божиимъ имена яже суть сотворени.

ГЛАВА Ф (9)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Гдѣ есть Ева сотворена.
УЧИТЕЛЬ В раи от ребра адамова.

УЧЕНИКЪ Гдѣ есть рай.
УЧИТЕЛЬ Рай на востоцѣ в мори, и прилѣжитъ близъ Небеси иже есть выше всея земли.

УЧЕНИКЪ Можетъ ли кто нынѣ тамо дойти.
УЧИТЕЛЬ Невозможно, понеже тамо облежатъ великие горы и чащы лѣсныя, и мраки и мглы.

ГЛАВА I (10)

УЧЕНИКЪ Коль долго былъ Адамъ в раи.
УЧИТЕЛЬ Нѣсть болѣ токмо В (2) часа.

УЧЕНИКЪ Како бы человецы раждалися, аще бы в раи имѣли пребывати.
УЧИТЕЛЬ Яко руцѣ в купѣ лежат бес похоти и греха.

ГЛАВА АI (11)

УЧЕНИКЪ Коль долго жилъ Адамъ.
УЧИТЕЛЬ Девять сотъ и Л(30) лѣтъ. Тогда умре во Иерусалимѣ. И погребенъ бысть во Ефронѣ.

ГЛАВА ВI (12)

УЧЕНИКЪ Коль старъ былъ Авель убиенный от Каина.
УЧИТЕЛЬ Тридесяти лѣтъ убиенъ от брата своего Каина в Домасцѣ.

ГЛАВА ГI (13)

УЧЕНИКЪ Кто первый исповедникъ иже писание обрѣте.
УЧИТЕЛЬ Писание обрѣте той есть Енохъ.

УЧЕНИКЪ Кто прежде всѣхъ числа в писмѣ обрѣте.
УЧИТЕЛЬ Той бѣ Иовилъ или Иогелъ сынъ Ламеховъ и Адды жены его. Той имѣяше брата, иже нарицашеся Иовалъ или Абалъ. Той обрѣте прежде всѣхъ хитрость пѣния и гуслей, третий братъ бѣ у нихъ от второй жены Ламеховы Селлы. Той прежде обрѣте хитрость ковати мѣдь и желѣзо. У сихъ триехъ братом бѣ сестра именемъ Неанна или Ноема сия обрѣте хитрость точива.

ГЛАВА ДI (14)

УЧЕНИКЪ Кто первый царъ по потопѣ.
УЧИТЕЛЬ Той бѣ Мелхиседекъ. Его же латыни глаголют быти Сима сына Ноева. Но бытеивля книга о семъ царе явственно пишетъ яко Мелхиседекъ царь бѣ а чий сынъ о семъ не написано. А Церковь Божия о семъ Мелхиседецѣ тако мудръствует яко сей от того рожденъ бѣ никтоже вѣсть.

УЧЕНИКЪ В кое время люди раздѣлишася въ части ихъ.
УЧИТЕЛЬ При царѣ Мелсихедеце раздѣлишася на три части. От Сима изыдоша свободнии, от Афета воини, от Хама хлапи.
(комментарий: «хлапъ» - холопъ, рабъ. Словарь С.А. Суворина.)

ГЛАВА ЕI (15)

УЧЕНИКЪ вопроси. Повѣждь ми о устроении сего мира вселенныя.
УЧИТЕЛЬ Миръ сей около облиянъ водами сирѣчь морем во округъ вендельскимъ и в правду миръ сей круглъ. А земля в водахъ морскихъ силою Божиею устроена посредѣ и плавает на водѣ яко желтокъ въ яицѣ но не можетъ двигнутися. Понеже ни на чем же стоитъ. И ни кто ея кромѣ силы Божия не держит яко же пишет творение Дамаскиново. (Иоанъ Дамаскинъ). Утвержей Богъ ни на чесомъ землю, и повѣсивый неодержимую тяготу на водахъ.

ГЛАВА SI (16)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Како земля ни на чемъ а не можетъ поколебатися сие мя ужасает слово.
УЧИТЕЛЬ Посему разумѣй Богу вся суть возможна, и помысли дѣла Его како Онъ исперва Словомъ Своимъ от небытия в бытие вся яже зрятъ очи твои приведе. Тако разумѣй и о земли, како стоит ни на чемъ и ни кто ея не держит кромѣ силы Божия. Под землею же из моря в жилы идут многи воды, и от того земля бывает волгла. Сия же вся сотвори Всесилный Богъ силою Своею.
(Комментарий: «волглая» - мокрая, влажная, сырая.)

ГЛАВА ЗI (17)

УЧЕНИКЪ Како сие зримъ откуду исходит источник.
УЧИТЕЛЬ Егда воды из моря текутъ под землею въ жилы земныя, и егда жилы конецъ возмутъ, тогда проразится вода вонъ наверхъ земли. И течетъ без престани паки до моря отнюду же прииде.

ГЛАВА ИI (18)

УЧЕНИКЪ Како миръ сей раздѣлися на три части.
УЧИТЕЛЬ Сей миръ раздѣленъ на Г(3) части. Едина часть идет посредѣ вселенныя. И толь горяча от солнца яко невозможно тамо человеком пребывати. И по В-й (2-й) части обитания и жития человекомъ нѣсть же. Понеже тамо никогда сияетъ солнце, но мразъ тамо и студь зѣлная. Въ третией же части вселенныя житие человеческое.

УЧЕНИКЪ Како есть сия третия часть раздѣлена. На ней же мы обитаемъ.
УЧИТЕЛЬ На три же части иже нарицаются, первая Асия, вторая Африка, третия Европа.

УЧЕНИКЪ Что есть в сей первой части мира.
УЧИТЕЛЬ Азиа, в ней же восходитъ солнце, от рая же исходит источникъ един из него текут Д (4) рѣки.

УЧЕНИКЪ Идет ли та вода по раю.
УЧИТЕЛЬ Тѣ воды зѣло велики, идутъ из рая. Тѣ воды испортили великую часть мира во вселенней. Якоже повѣдают нам книги, тѣ воды в раю текут под землею. И егда из рая истекут, прошибутся наверхъ земли.

УЧЕНИКЪ Повѣждь ми гдѣ тѣ рѣки истекаютъ
УЧИТЕЛЬ Рѣка Гания истекаетъ во Индии из горы нарицаемый Артабаръ, и течетъ к востоку, в венделское море. В (2-я) рѣка Геонъ истекаетъ из горы нарицаемыя Атласъ, зѣло быстро исходитъ. И течетъ в два источника, по Муринской и по Египетъской земли, до Александрии, и впала в великое море. Тегръ же и Ефратъ вытекли во Армеи из горы имянуемой Пархарата. И текут обѣ въ венделское море.

УЧЕНИКЪ Которая земля к раю прилежитъ всехъ ближе.
УЧИТЕЛЬ Якоже Святыя книги повѣдаютъ еже до рая человеку сущу во плоти сего невозможно. Того ради, понеже облежатъ великия горы, и чащи лѣсныя. Подле сихъ лѣсовъ великое полѣ, широты и долготы презелно. И на томъ поли много превеликихъ драконовъ и лютыхъ звѣрей.

УЧЕНИКЪ Удивления зѣло великаго нѣкая животная мнѣ мнѣтся во слышании, понеже они толь злообразнии, како инымъ людемъ сея вселенныя зла не чинятъ.
УЧИТЕЛЬ Сие Всесильный Богъ Силою Своею и Мудростию тако устроилъ. Еже не могут тѣ люди видѣти насъ. Раздѣлилъ от насъ водами и горами даже въ ту снитися не могутъ.

ГЛАВА ФI (19)

УЧЕНИКЪ Котории звѣри в тѣхъ предѣлехъ посреди тѣхъ людей есть.
УЧИТЕЛЬ Тамо есть велицыи змиеве з окоми и слангъ линъ твормъ. Толь велицый иже преди воспомянутыхъ людей пожирают и быстро зѣло плавают по морю.

(Комментарий: фраза ...з окоми и слангъ линъ твормъ... записана как есть. О том, как она выглядит в действительности, прилагаю образец:

ГЛАВА К (20)

УЧЕНИКЪ Повѣдалъ ми еси о земли индийской. Еще повѣждь ми о земли Парсии.
УЧИТЕЛЬ Земля Парсиа вся лежит подле рѣки Идусъ. Имѣетъ опредѣление границе своей великую рѣку Тигръ. Въ той земли градъ Персида от туду начася первое волхование. Тамо родится каменъ песисъ аще кто прикоснется к нему жжетъ аки кропива.

УЧЕНИКЪ Повѣждь ми о земли Месопотамии.
УЧИТЕЛЬ В земли Месопотамии бысть великий градъ Ниневия, иже широта его и долгота равна, мѣра же мочно человеку прейти его въ три дни. Таможе бѣ и Вавилонъ градъ, его же созда древнии исполинъ Невротъ. Стѣна же града того в толщину восмь лактей а въ высоту двести лактей и врата мѣдяная.

ГЛАВА КА (21)

УЧЕНИКЪ вопроси. Повѣждь ми о второй части сего ради.
УЧИТЕЛЬ Вторая часть мира сего зовется Европа. Яже простреся по горамъ тамо языкъ германский, тамо величайшая рѣка Дунай. А от моря языкъ благоизбранный и людие храбрии словенстии Русь. Тамо же беряне, чехи, ляхи, поляки, керенгвяне, фриляндия и иныя многия земли.

ГЛАВА КВ (22)

УЧЕНИКЪ Повѣждь ми о третия части сего мира. О Африке.
УЧИТЕЛЬ Африка начинается от рѣки великия Индусъ и простреся на западе даже до венделскаго моря. В ней же великия земли. Еже есть Понтотосисъ Керевтя и иныя земли. Таможе бысть оукрайна засения, таможе градъ великий Византия. Тамо земля Зензугъ, и великий градъ Карфагенъ. Тамо земля Гекулия и Инудия. Тамо языкъ ингурта люди сквернии. Ядятъ лошади и иныя звѣри скверныя.

ГЛАВА КГ (23)

УЧЕНИКЪ Повѣждь ми о островахъ яже в мори, и что в нихъ Всесильный Богъ сотворилъ радостно слышати сего желаю.
УЧИТЕЛЬ Первый островъ Тиверисъ близъ того Критъ. Подле его Хомосъ полнъ злата. Потомъ Делосъ той есть первый островъ по облиянию к нему же прилѣжить Паранъ (Парос). От туду вывозят нарочитый мраморный камень, и лучший сардисъ, от туду родися Сикилла. Та може островъ Сикилия. На немъ гора и и с тое горы каплетъ жупелъ или рещи сера горячая.

ГЛАВА КД (24)

УЧЕНИКЪ Уже повѣдалъ ми еси како Всемогущий Богъ неизглаголанными судбами Своими миръ разделилъ и вся дивная в немъ сотвори, превосходит ума человеческаго, Божия чудотворения яже сотвори в семъ мирѣ Благости Своея ради. Еще повѣждь ми о преждереченномъ еже ты повѣдалъ ми еси что от луны даже до звѣздъ воздухъ огненъ, и над тѣмъ воздухомъ превыше вода. Скажи ми како сие устрои Всесильный Богъ.
УЧИТЕЛЬ Аще и зѣло хощеши постигнути невѣдомыя глубины судебъ Божиихъ, но не можеши болше разумѣти токмо то разумевай и вѣруй. Еже по воли намъ разумѣти видимая сотворения Своя, Всемогущий Богъ Святое Писание повѣдаетъ. Еже огнъ ни коея силы с самого существа имать. Донеже вольготу обыметъ, тогда будетъ первое горячъ. Да имаши разумети о солнце, якоже то глубочае сияетъ. Тогда горячае, еслико же высочае сияетъ сице хладнѣе есть. И по сему познавай еже снѣгъ на высокихъ горахъ долго лежитъ, а в долахъ глубокихъ скоро гибнетъ.

ГЛАВА КЕ (25)

УЧЕНИКЪ Кое естество имать вода.
УЧИТЕЛЬ Вода имать Г(3) естества. Первое есть вода сама. Второе еже по ней путь плавание. Третие еже мы пиемъ.

ГЛАВА КS (26)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Повѣждъ ми о мори.
УЧИТЕЛЬ Море изменяетъ свое естество по месяцу егда убо море ростетъ, сице идетъ вонъ седмь дний, толико же и убывает.

УЧЕНИКЪ То како сие от чего ему бываетъ.
УЧИТЕЛЬ В мори суть мнози и велиции горы. В нихъ же есть мнози же и велицыи скважни сими скважнами от Божия области вѣтрами вода одна прогоняется далече, чрезъ стадию, сопротивно идетъ седмъ дний от бездны.

УЧЕНИКЪ Откуду приходят вѣтры.
УЧИТЕЛЬ Есть Д(4) вѣтры зовомыя кардиналес и от него же до вѣтра исходят прочии два вѣтра карлателаресъ сирѣчь странныя, тѣ возмущают море от четырехъ конецъ ко дну, и ево волны вмѣсто сражаются от тоя бури вѣтренныя, и от вѣтровъ, егда Д(4) вѣтра вышереченныя высоко на воздусѣ сразятся вмѣсто. От того в мори бываетъ волнение.

ГЛАВА КЗ (27)

УЧЕНИКЪ ОТ чего бывает земли трясение.
УЧИТЕЛЬ Егда вѣтры внидутъ в скважни под землею, и паки от туду исходити хощутъ и не могутъ проразится вонъ, сице от нихъ трясется земля.

УЧЕНИКЪ Како бываетъ на земли трясение идѣже нѣстъ скважни.
УЧИТЕЛЬ Идѣже земля жестока тамо есть на всяко время вода под тою землею высподи сице бываетъ егда та бездна водная двизается от вѣтровъ и вонъ выразитися вода жестокости раздираетъ землю великою силою. И сице ту страну двизает.

ГЛАВА КИ (28)

УЧЕНИКЪ Како сие бываетъ еже земля зеваетъ.
УЧИТЕЛЬ Сие слыши и размѣй. Земля есть сотворена от Божия области подобна тѣлу человеческому, понеже камение имѣетъ вмѣсто костей, корение древесъ и травъ вмѣсто жилъ. Древеса и трава вмѣсто власъ. И егда внидутъ вѣтри в подземныя скважни, и выразитися от туду паки не могутъ, тогда терзаютъ землю и колеблютъ. Еже от великия силы преисподнихъ вѣтровъ сице земля отверзается.

ГЛАВА КФ (29)

УЧЕНИКЪ Повѣждь ми о заподномъ крае, сея вселенныя яже глаголется Сикилийская.
УЧИТЕЛЬ В той оукраине под землею поправде зѣло премноги скважни. И тамо родится жупелъ сирѣчь сера горящая от огня. От тоя серы кто разумѣша яко в томъ самомъ мѣстѣ на западѣ под тою землею смердливою велиаровъ домъ еже есть ровъ смертный адъ, из то есть правда понеже в томъ крае ничтоже видѣно Благо, но токмо зловоние серы смердитъ.

ГЛАВА Л (30)

УЧЕНИКЪ Повѣдаютъ морстии корабленицы, еже слышатися близ тоя земли Сикилийския в мори аки сабаки лаютъ.
УЧИТЕЛЬ То мѣсто нарицается Скилла. В томъ самомъ мѣсте той вышереченный адъ. В немъ же великий шумъ и смущение и страхъ и оужасъ и крикъ презельный. Еже слышатъ корабленицы и повѣдаютъ, аки бы псовъ лаяние под водою, поправдѣ в томъ самомъ мѣсте ти. Сирѣчь бѣсове злии и сквернии.

ГЛАВА ЛА (31)

УЧЕНИКЪ Откуду приходит к намъ студеность.
УЧИТЕЛЬ Посему разумѣется яко теплота приходит от солнца, а студеность приходитъ от воды. Когда от насъ удаляется въ презелную далекость солнце и не могутъ лучи его толь силно на насъ сияти, тогда и мразъ и студеность, и то все творится судбами Всемогущаго Бога и раздѣляется годъ на две части яко в зиму и в лѣто.

ГЛАВА ЛВ (32)

УЧЕНИКЪ Книги учатъ нас тако. Еже солнце в зимѣ высоко течетъ, а в лѣте нижайшии, и для чего дни зимния кратки, а лѣтния долги.
УЧИТЕЛЬ Разумѣй яко вселенныя и сей миръ въ правду судбами Всемогущаго Бога сотворенъ круглъ аки бы зрящи подобно яблаку. Егда намъ убо видится солнце велми высоко. Тогда оно течетъ посреди вселенныя, над тою частию, идѣже люди обитаютъ блиско и велми низко земли, да тако оно человеческому роду влѣче на потребу возвращения плодовъ земныхъ и того ради и долгъ день тогда бывает намъ. А в зимѣ течетъ солнце вельми высоко на небеси во внѣшнихъ частехъ вселенныя, идѣже нѣсть тамо жития человеческаго. И от тоя части которые люди обитаютъ въ презельной и несказанной далекости, того ради видится намъ солнце течетъ ниско и скрывается за округлость земли. Его же мы видѣти к тому не можемъ. Понеже части вся вселенныя на которой люди обитаютъ на единой странѣ земныя округлости.

ГЛАВА ЛГ (33)

УЧЕНИКЪ Что повѣдаеши о людяхъ иже нарицаются астипедесъ, которыя под нами и имѣютъ ноги своя простерты супротив нашимъ.
УЧИТЕЛЬ Земля есть в правду, якоже сказахъ ти, кругла, и тѣ люди под нами и ноги ихъ простерты супротивъ нашимъ.

УЧЕНИКЪ Да како тѣ люди ходятъ тако а не повалятися.
УЧИТЕЛЬ Держитъ ихъ сила Божия тако якоже держитъ землю да не падаетъ от Всесильнаго Бога вся возможна творит бо елико хощетъ.

УЧЕНИКЪ Откуду приходит нощь.
УЧИТЕЛЬ Егда убо солнце течетъ над землею тогда есть день, а егда течетъ под землею округлостию, тогда на нас сияти не можетъ. Тогда бо закрываетъ его земная толстота, и то есть нощь. Но то разумѣй яко солнце безпрестанно течетъ, и не можетъ ни мало стояти.

ГЛАВА ЛД (34)

УЧЕНИКЪ вопросилъ Како солнце течетъ.
УЧИТЕЛЬ Небо есть кругло, понеже текутъ солнце и звѣзды безпрестанно. Но не по единой стези или лещи оулице сразили бы ся промежъ себѣ еже сокрушитися.

УЧЕНИКЪ Чего ради сотвори Вседержитель тако.
УЧИТЕЛЬ
Елико далече есть до луны второе того далее есть от солнца до звѣздъ того ради имѣютъ звѣзды пребольшую мощъ, зане имъ небо велми ближайши. А еже солнце мощь имать то послѣдуетъ по звѣздамъ, и то солнце ВI (12) оулицъ на небеси по ними же солнце преходитъ во единъ годъ. Тѣ же оулицы имѣютъ Святии книги. ВI (12) знамения иже суть ВI (12) месцей, на всяк годъ месяцъ преходитъ, солнце же по оулице течетъ. Сие Всесильный Богъ Областию Своею насъ ради тако устроилъ.

УЧЕНИКЪ Аще бо солнце никако же из двунадесяти знамений не исходитъ, что убо месяцы некие равны.
УЧИТЕЛЬ Знамения стоятъ нѣкия высоко а овии низко. Тако же суть планиты выше по тѣхъ луна, ея же рождения звѣзды есть еже зѣло ближайшии знамени течетъ по семъ приходитъ месяцъ.

ГЛАВА ЛЕ (35)

УЧЕНИКЪ вопроси Како сие случися еже та вечерняя звѣзда бываетъ едина же и утренняя.
УЧИТЕЛЬ Нѣкия книги глаголютъ еже та планита едино лѣто пред солнцемъ а другая послѣ солнца течетъ той же годъ егда пред солнцемъ течетъ, тогда она зовется утреняя.

ГЛАВА ЛS (36)

УЧЕНИКЪ вопросилъ Которая звѣзда утренняя тогда бываетъ вмѣсто той егда Афродитисъ (Венера) бываетъ вечернею.
УЧИТЕЛЬ Есть пятая планита именуемая Марсъ, по гречески же Арсисъ. Та есть Афродиту толь подобна, еже никто никогда познати не можетъ. Нѣкия книги тако пишутъ. Еже та звѣзда толь не в мѣрной высотѣ подъ твердию, еже мы ея зримъ утре пред солнцемъ, вечере же послѣ солнца.

УЧЕНИКЪ Сколько суть планитъ и како именуются.
УЧИТЕЛЬ Елико есть дней в недѣле толико суть и планитъ. Двѣ бо служатъ нам наипаче же яко солнце и месяцъ (Луна). Прочии же пять планитъ текутъ, звѣзда же суть едина нарицается Сатурнусъ по гречески же Кроносъ. Та бо течетъ толь высоко на небеси еже едва въ Л(30) лѣт свое течение исполнитъ. Вторая планита Венусъ по гречески же Афродита, ея же мы именуемъ вечернею. Звѣзду, иже въ два года свое течение совершитъ.

УЧЕНИКЪ Повѣждь ми о прочихъ планитахъ.
УЧИТЕЛЬ Шестая планита есть Меркуриусъ по гречески Ермисъ, и течетъ З (7) лѣтъ пред солнцемъ. Писание глаголетъ, еже та планита мудрость содержитъ, о томъ послѣди исповѣстъ ся. Седмая планита именуемая Юпитеръ по гречески Зевесъ та течетъ ВI (12) лѣтъ пред солнцемъ идетъ по планитамъ. Кронусъ вельми превыше всѣхъ.

ГЛАВА ЛЗ (37)

УЧЕНИКЪ вопросилъ Коль велики суть планиты.
УЧИТЕЛЬ Луна толь широка есть яже всю землю кромѣ моря и облакъ покрываетъ. Солнце же величествомъ паче луны сугубо. А тако же колико солнце велико толь велики суть вся протсии планиты.

ГЛАВА ЛИ (38)

УЧЕНИКЪ вопросилъ Како видится намъ звѣзды зѣло малы.
УЧИТЕЛЬ Сие тако видится от зѣлныя высоты. Да аще бы стояло и солнце столь высоко якоже и звѣзды таково же бы виделося намъ яко же звѣзды.

УЧЕНИКЪ Какого суть естества звѣзды небесныя.
УЧИТЕЛЬ Сие есть вѣдомо от Писания, еже душа приходитъ от Бога прежде человекомъ въ слиянии бываетъ сице, есть Богъ надовсѣми звѣздами, яко убо душу блюдетъ под твердию коя убо приемлетъ свое урождение.

ГЛАВА ЛФ (39)

УЧЕНИКЪ вопросилъ Повѣждъ ми о лунѣ.
УЧИТЕЛЬ Луна есть меншая планита и течетъ нижайши всѣхъ планитъ къ земли. Того ради разсуждается по ней весь мiръ

УЧЕНИКЪ Откуду прииде сие тако.
УЧИТЕЛЬ Посему же понеже нѣкия планиты или звѣзды суть студены естествомъ, нѣкия сухи естествомъ а нѣкия волглы естествомъ. И тѣ самыя естества приемлетъ человекъ от звѣздъ.
Который человекъ студеного и сухого естества есть той молчати любитъ и не скоро вѣритъ что слышитъ, дондеже испытно уразумѣютъ.
Который человекъ студенаго и волглаго естества, той еже слышитъ то скоро высказываетъ и многоглаголивъ.
А который горячего и сухого естества той есть дерзокъ руками и храбръ и имать пожелание на многия жены и зѣло непостояненъ в любви. Сего ради Писание повѣдаетъ, еже планита Марсъ или рещи Арсисъ горячего и сухаго естества, и дѣйствуетъ паче всѣхъ нечистоту.
Занеже кая жена горячего и волглаго естества, та есть проста и милосерда и знатлива. И зѣло похотолюбива.

УЧЕНИКЪ Повѣждь ми чего ради тако есть.
УЧИТЕЛЬ Небесное естество есть толь крѣпко, еже землю одолѣваетъ. Луна же есть толстотою яко земля, сице приемлетъ луна мощь от солнца и то разумѣти, еже весь миръ судится по лунѣ, понеже луна сотворена есть от четырехъ составовъ.

ГЛАВА М (40)

УЧЕНИКЪ Како сие бываетъ еже луна скоро полна бываетъ, и скоро ущербляетъ.
УЧИТЕЛЬ Егда планиты сотвори Всесильный Богъ тогда восприятъ луна воды много от земли. Того ради не имать свѣта по себѣ самой но от солнца восприемлетъ. Егда она близъ солнца, тогда бываетъ темна и отрастаетъ до толѣ донележе солнце паки начнетъ послѣдовати. Тогда растетъ паки донележе полна будетъ.

ГЛАВА МА (41)

УЧЕНИКЪ Како случается еже солнце за луною по той стези или просторещи дороге послѣдовати не можетъ.
УЧИТЕЛЬ Солнце течетъ не прямо, а луна прямо занеже знамения по нему же солнце течетъ единъ годъ. А луна течетъ во единомъ коемждо месяцѣ и знамении, в немъ же солнце пребываетъ, луна единъ день.

ГЛАВА МВ (42)

УЧЕНИКЪ Что есть черность, еже мы видимъ въ лунѣ.
УЧИТЕЛЬ Яко же луна свѣтление от солнца имать, такожде и теплоту от солнца. Егда сотворена бѣ тогда восприятъ воды многи от земли. Того ради да имаши вѣдати, по елико же луна восприемлетъ от солнца, еще пребываетъ студена едина часть в свѣте, и то есть черность въ лунѣ.

ГЛАВА МГ (43)

УЧЕНИКЪ Повѣдай мнѣ о томъ како луна премѣняется.
УЧИТЕЛЬ Сие случается часто еже солнце на нѣкоей половинѣ земли а луна на другой половинѣ, яко же луна ДI (14) дней старостию сице станетъ, единъ противу другому, яко или едину черту шествия по земли от солнца даже до луны, и толь есть солнце мощно еже луна приемлетъ его свѣтление, даже оно все кругло будетъ, егда оно себѣ премѣнитъ, тогда оно высоко на небеси стоить. Сие прилучается судбами Всемогущаго Бога.

ГЛАВА МД (44)

УЧЕНИКЪ Скажи ми о звѣздѣ комите.
УЧИТЕЛЬ Комита не свѣтитъ и не блистаетъ никако но егда царства котораго монархи великаго пременятися судбами Всемогущаго Бога имать, тогда комита являетъ свое блистание. Та же звѣзда комита не промежъ техъ протчихъ звѣздъ, яко же Писание повѣдаетъ, но Всемогущий Богъ Своею областию возжигаетъ на воздухе и являетъ Праведнаго Своего гнѣва на ны пришествие, яко Человеколюбецъ показуя и претя намъ престати от злобъ нашихъ, да не погибнетъ злѣ видящи таковое знамение, повѣдающе намъ покаемся яко ниневитяне от проповѣди Ионины, и получимъ от Бога милость, понеже щедръ и долготерпѣливъ и много милостивъ.

ГЛАВА МЕ (45)

УЧЕНИКЪ Повѣждъ ми о семъ како видится намъ еже звѣзды падаютъ съ небесъ.
УЧИТЕЛЬ Всемогущий Богъ неизреченною Мудростию Своею, ради возлюбленнаго своего создания человека сотвори имъ свѣтити день и нощь и не можетъ поколебатися солнце и месяцъ и звѣзды. Ниже пременити повелѣннаго имъ шествия но исполняютъ яко же зримъ по всякий годъ дние и нощи и часы во всякомъ предивномъ умѣрянномъ раздѣлении. А иже видимъ аки звѣзды въ нощи съ небесъ падаютъ, то разумей еже с воздуха падаютъ искры огненная в то время егда в презелной высотѣ на езерѣ бываетъ великая буря и смѣсится воздушный огнь с высоты долу растерзая силою воздухъ.

ГЛАВА МS (46)

УЧЕНИКЪ Повѣждь ми како бываетъ на воздусе во время дождя блистание и громъ.
УЧИТЕЛЬ Егда Д(4) великия вѣтры по изволению Всесилнаго Бога приидутъ от моря и на высотѣ аерской (воздушной) в купѣ сразятися, и от нихъ бываетъ на высотѣ буря толь великая, еже воздухъ растерзается, и егда убо воздухъ и огнь в купѣ смесятся, тогда бываетъ на воздусѣ стукъ великъ еже мы слышимъ и на земли. И то есть громъ, и егда убо воздухъ растерзается от огня сице стреляет той огнь долу еже то есть громов сие стрѣлы. И егда тѣ стрелы приидутъ на землю. Обрѣтаются видомъ сѣры приемлюще от воздуха дебелость свою.

ГЛАВА МЗ (47)

УЧЕНИКЪ вопроси Откуду приходятъ к намъ градное камения.
УЧИТЕЛЬ Егда на земли бываетъ великая теплота, тогда на воздусѣ студеность сице вземлетъ теплота пару и росу с собою на воздухъ, и падетъ воздухъ на пару, тогда вѣтръ смѣситъ в купѣ пару с воздухомъ, и от хлада великаго вѣтреннаго вода яже межь ими смерзается, тогда смерзается вода, и не можетъ тамо ни мало быти на воздусѣ но зѣло въ скорѣ имать от облакъ на землю падати. И то есть градъ. Сие же все чюдо дѣется судбами Всесилнаго Бога.

УЧЕНИКЪ Како в лѣте бываетъ градъ и громъ а в зимѣ сего неть
УЧИТЕЛЬ Въ лѣте есть солнце толь мощно еже мглу и мокроту и собою на высоту вземлетъ на водухъ, егда намъ близъ есть сице имать градъ быти. В зимѣ же солнце есть намъ далече и земля не имать росы того же солнце убо толь мочно нѣсть еже в долготу на высоту к себѣ взимати. И того ради в зимѣ не гремитъ ни градъ падаетъ.

ГЛАВА МИ (48)

УЧЕНИКЪ Откуду приходитъ снѣгъ.
УЧИТЕЛЬ Егда убо пара восходитъ на воздухъ и вѣтръ далече проженетъ и та пара отолстѣетъ обаче не можетъ в камень смерзнутися, понеже тамо есть мгла посреди, все же строится судбами Всетворящаго идѣтъ дождь и снѣгь и градъ росу и иней, мразъ и зной воздухомъ и солнцемъ. Такожде токмо Единь Онъ Всесилный Творецъ вѣсть.

ГЛАВА МФ (49)

УЧЕНИКЪ Откуду придетъ сие, еже дождь бываетъ кровавый.
УЧИТЕЛЬ Егда убо солнце облистаетъ в чермное море или лучь пустить тогда море от солнечныя теплоты червленую росу на воздухъ возведетъ и егда убо на землю падетъ, сице бываетъ дождь червленъ аки кровь.

ГЛАВА Н (50)

УЧЕНИКЪ Како то бываетъ еже дождь черви от воздуха дождитъ.
УЧИТЕЛЬ
Сице поистиннѣ тако яже убо воды стоящие, яко во езерахъ великихъ и въ блатахъ (болотах) разумно всѣмъ видимъ многия гады и черви и егда то случается еже солнце въ тѣ воды облистаетъ зѣло парно и толь крѣпко вземлетъ парою своею мокроту. Еже малыя червочки влечетъ на воздухъ. И понеже воздухъ не любитъ того гада на высотѣ держати и тогда скоро падетъ

ГЛАВА НА (51)

УЧЕНИКЪ От чего суть четверовидная дуга на облацехъ.
УЧИТЕЛЬ Егда теплота солнечная росу вземлетъ на воздухъ, сице смѣсится толь долго дондеже во облацехъ будетъ, и применяется облакъ по четыремъ составомъ, зеленый видъ от воды, синий от воздуха, червленый от огня, бледныи от земля.

ГЛАВА НВ (52)

УЧЕНИКЪ вопроси Чего ради источники в лѣте студены, а въ зимѣ теплы.
УЧИТЕЛЬ Сего ради понеже водныя жилы лежатъ под землею, от тѣхъ жилъ вода истекатъ, и сице источники в лѣте и в зимѣ измѣнятся. В лѣте во студеность да намъ будетъ от зноя на прохлаждение. В зимѣ же теплы. Сия вся намъ строя Человеколюбец Богъ паки всегда от потребныхъ намъ всяко возможна Ему.

ГЛАВА НГ (53)

УЧЕНИКЪ Чего ради море бѣло.
УЧИТЕЛЬ Блистание с высоты внизъ в прямъ от солнца в море, и толь мощно еже песок от того блистания превращается в соль

ГЛАВА НД (54)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Откуду приходитъ роса и иней.
УЧИТЕЛЬ Егда теплота в день на воздусе пребываетъ, сице вземлетъ студень в нощи из земли, и поженетъ воздухъ велми на землю, яко смерзнется роса и будетъ иней.

ГЛАВА НЕ (55)

УЧЕНИКЪ вопросилъ. Откуду люди кротцыи нравомъ.
УЧИТЕЛЬ Сие бываетъ от урождения женска, сирѣчь от существа матерна тучныя жены раждаютъ немощныя дѣти, понеже тучность стесняетъ существо подобно тому, которая земля наводнится, плодъ малъ приноситъ, тоже прилучается, которыя люди добраго существа, а ядию преизлишнею и питиемъ вредятъ существо чадъ.
О семъ книга судей Израилевыхъ читай, рече убо аггелъ Господень к Маною в зачатии силнаго Сампсона, да жена его вина и сикера не пиетъ и ничто же нечисто да ястъ, по правдѣ же кротцы людие бываютъ от существа матерна, инии же от своего воздержания множаишии от учения.

ГЛАВА НS (56)

УЧЕНИКЪ Чего ради животна звѣрие и скоти от земли от единаго существа создани, такожде и птицы от воды а не едино подобны видом и нравомъ.
УЧИТЕЛЬ Сие судбами Всесилнаго Бога утвердися, животна бо от четырехъ стихий сотворени. Но зачинаютъ существа не плоды, другия инымъ птицы начинаютъ и за многа воздухомъ и тѣ любятъ лѣтати по воздуху, иныя зачинаютъ болѣ водою, тѣ паче любятъ на воде плавати, яко гуси лѣбеди и прочие. Нѣции зачинаютъ воздухомъ множе иныхъ, и тѣ суть к лѣтанию велми быстры. Яко же соколъ и ястребъ и прочии.
В животныхъ же яко серна и елень нѣции зачинаютъ от огня, якоже львы и медведи, и нѣции зачинаютъ болѣ от воздуха и огня, и тѣ суть быстры и гнѣвливии, яко алебарии и прочии. Нѣции зачинаютъ землею и водою, и тѣ суть тихи и лѣнивии, яко же волове и ослы. По тѣмъ же самимъ стихиямъ или рещи составомъ пременяется кийждо человекъ яко стихии восприемъ, и посемъ имать смиритися и пременятися плоти от цвѣта. Потомъ требуетъ принимати во старости своей цѣлбу (целительство. лечение) и ищетъ помощи многотрудной плоти своей яже во юности своей чем оскорбилъ.

ГЛАВА 57
(Отсутствует.)

ГЛАВА НИ (58)

УЧЕНИКЪ вопросилъ Отроча во утробѣ до дне рождения чемъ живится.
УЧИТЕЛЬ
От женския печени исходятъ двѣ малыя жилицы, в тое камору идѣже лежитъ отроча. Из нихъ течетъ нѣкая кровь ко устомъ младенца. Онъ же ссетъ, (сосёт) и та пища роса походящая от солнца.

УЧЕНИКЪ Во много ли дней дѣтище во утробѣ женстей воображается в совершенство.
УЧИТЕЛЬ То есть устроение пречюдеснаго Строителя утвердися в созданномъ от персти первобытномъ Адамѣ от него же Творца и той Адамъ одушевленный, не яко протчии звѣрие создани. Онъ разуменъ, имѣя умъ, слово и чувство. Отроча же бываетъ зачинаемъ от сѣмени мужеска и от существа смѣшшагося от всего тѣлесе. Жена же каяждо имать едину камору, и в немъ отроча покоится. В той же камаре тѣ существа содержими имуть быти. От нихъ же отроча въ З (7) дней соберется вкупѣ седмию денми вообразится, и седмию денми будутъ ему жилы, и кости. Въ Е (5) дней возрастут ему власы и кожа, и тако до М (40) дней приидет в совершенство.

ГЛАВА НФ (59)

УЧЕНИКЪ Гдѣ желание мужеское сотворено.
УЧИТЕЛЬ В трехъ каморехъ раздѣлено едину имать в себѣ мудрость, вторая разсмотрение, третие безсрамие.

ГЛАВА Ѯ (60)

УЧЕНИКЪ вопросилъ Откуду растут власы.
УЧИТЕЛЬ
От брадовки, яже от стомаха идетъ того ради который человекъ студенаго прирождения у того власы ростутъ велми долги.

ГЛАВА ѮА (61)

УЧЕНИКЪ Откуду растутъ ногти.
УЧИТЕЛЬ От брадовки яже идетъ от сердца, того ради старѣйшии людстии носятъ на персехъ златыя персни, понеже мудрости наслѣдие от сердца есть.

ГЛАВА ѮВ (62)

УЧЕНИКЪ Како люди во старости велми власами сѣды бываютъ.
УЧИТЕЛЬ Яко младенцы родимы бѣловласы или русы и чермнии, тако и в совершенном возрасте и донележе пребваютъ в силѣ и крѣпости, когда имѣютъ кровь горячую и власы неизмѣнны яже на вся дни юностныя, донележе имать юноша крѣпость. Егда же начнетъ и сила его малитися и теплота утробная уступати тогда студени начнетъ сѣдѣти. Егда же старъ имать быти тогда едва и теплыми скукарь ми согретися имать.

ГЛАВА ѮГ (63)

УЧЕНИКЪ Повѣдал ми еси дивныя дѣла Божия яже Той сотвори, повѣждь ми о человеце како ему конецъ прияти.
УЧИТЕЛЬ Человецы сотворени от четырехъ составовъ, и ни какоже конецъ приимутъ но токмо премѣняются, душа же отидетъ къ Богу сотворшему, плоть будетъ земля, идетъ къ своему существу, отнюду же бѣ от юныхъ дней создана.

УЧЕНИКЪ Повѣждь ми о кончинѣ человека.
УЧИТЕЛЬ Писание глаголетъ, человекъ блюдомъ от Бога, кийждо имать аггела Святаго пасуща и храняща его такожде и злый аггелъ соблюдая вся согрешения его. И егда приидетъ человекъ к концу, тогда Святии аггели поимутъ душу его и не оставят дондеже поставлена будетъ в вѣчнѣй радости повелѣниемъ Божиимъ. Аще ли который человекъ умретъ во гресехъ то душу поимутъ злии бѣсове, и сведутъ въ преисподний адъ. И тамо будутъ во вѣки вѣковъ. Аминь.

ГЛАВА ѮД (64)

УЧЕНИКЪ вопросилъ Кто тѣ души мучитъ, и еже последи которые спасении имутъ быти.
УЧИТЕЛЬ Сихъ мучаетъ бѣсове. Но обаче Святии аггели блюдутъ ихъ. Егда же приглашени боудутъ, тогда боудутъ в рай.

ГЛАВА ѮЕ (65)

УЧЕНИКЪ Кую Благодать имѣти боудутъ Святии аггели.
УЧИТЕЛЬ Обрящутъ убо души своя тѣлеса паки. И тогда Богъ подастъ имъ красоту седмь кратъ солнца свѣтлѣе, и будутъ силнии яко помыслятъ весъ миръ сокрушити, и толь хитры еже ни кто хитрѣе удержати во мгновении ока имутъ толь любовни другъ к другу. Еже кто что от Бога почесть имѣя желати, что бы и всякий получилъ тожде, и толь имети боудутъ велию почесть и вси Святии аггели его же имѣютъ толику радость, еже неубоятся смерти. Такую же радость сподоби насъ Боже Милостивый всѣмъ получити.

ОГЛАВЛЕНИЕ:

Часть первая
Часть вторая
Часть третья

ДОПОЛНИТЕЛЬНЫЕ
МАТЕРИАЛЫ :

Комментарии на книгу
ЛУЦИДАРИУС