На втором листе сделана пометка карандашом:

Не о соборе ли Лионском в 1274 году
(примечание: вероятнее всего, речь в книге идёт о византийском императоре Иоанне V Палеологе и о прибывших в Константинополь, в 1367 году, на дебаты, папских  легатах.)

(Публикация текста выборочная.)

Егда бо прииде от папы Ионии 12 гаръдинаре, сиречь апаты, приведоша же с собою и мула, оседлана и обуздана изъвну и от внутрь, образ папин носяще. И Гевеконь именем бѣ, нося печать на големом персте, камена. И изыде Палеолог царь от врат полатных вне судища, и став на месте, и тыи убо 12 епископы емшеся десноя рукоя за дилъки уздныя мула. 6 одесную же стороны и 6 от шуяя.
Палеолог же видев, паде и поклонися образу вместо папы. Рекъ, многая лета владыко святый. Та же поклонишася и 12 гардинари к царю глаголаше, многолетствуй и державе царствовати. Святый Григорие папа херетисует царство ти. И благословившим его 12 гардинарие и апати.
Взем царь мула и введе в дом свой. И вспомена папа вспомнится, возгласив рекъ. Препрославленному Григорию преосвященному архиерею, старейшине града Римскаго, и апостольскаго престола вселенскому папе многа лета. И прежде от многолетствуемаго и рукописанного образа папина. Един от раскаятель его христоименитых люди и верие его. Всех на полату собра. С единомудреним философом и с причастники его душегубней своей погибели…
…Сей же Палеолог царь гардинарием предаст, паче же увещав рекъ, да не приимуть, никого же к сопрению, ниже паки узрят лицем к лицу…
…Тем же и Панагиоф, кие Константин философ, стаи посредь судища пред царем, и смѣснаго народа, с онѣми съпрѣние сице умыслив. И устроив, рекъ. Воздевь руце свои к Господу Богу, и рече, Господи Исусе Христе молитвами Пресвятыя Ти матери и Пренепорочная Владычица наша Богородица и присно Дева Мария. Утверди сердце мое Владыко. И ум мой вразуми и Ты даждь ми слово мудрости. Да не посрамится православная вера христианская. Но обаче да посрамятся вси врази твои Господи.
И скончав молитву, рекъ ко фрягу (старосл., = итальянец). Глаголи Азимит, полуверниче. Ерети же ослеплене и злочестиве. Что просиши что ли ищеши. Прежде же вопрошая тя Азъ, еже хощеши глаголи ми.
(Азимиты греч.=опрѣсносники. Такъ называются римляне, которые служатъ свою мшу (мессу) не на квасномъ хлѣбѣ, но наопрѣснокахъ.)

Отвещав убо Азимит и рече. Колика естества исповедуеши. Колико ипостаси, колико духовы.
Панагиоф рече. Прежде ли Рождества Христова просиши, или по Рождестве.
Азимит рече. От Рождества Христова.
Панагиоф рече. Суть два естества. Божество и человечество. И ипостаси три, Троица неразделима. Бѣ Божеством.

Азимит рече. Есть ли от Отца Духа исходящь.
Панагиоф рече. Отец не съшел на земля. Иже Пресвятый Дух отделися от Отца, и спаде на земли. И вселися в присно Дева Богородица. И родися Сын Божий. И бысть вкупе Бог и человек…

- - -

…Азимит рече. Повеждь ми, что есть сопряг волов 12 и сеятель 4 и 150 жатель. И угобзися (уродится) нива. И сътвори 3 къбли.
Панагиоф рече. Суть 12 волов, 12 апостол, и 4 сеятель 4 Евангелиста. А нива есть Пречистая Богородица. И 150 жатель, суть 150 псалом в псалтире. И 3 къбли, есть Святая Троица. Отец и Сын и Святый Дух.

Азимит рече. Божество где почивает.
Панагиоф рече. В дому Благих людей почивает. И в молитвенных. И в добротворящих. Яко же и почи на Святые Апостолы. Яко же и бѣсъ, иже есть нечистый дух, пребывает в людех лукавых. И в кровепролийцах, и немилостивых. Яко и в вас пребывает дух нечистый.

Азимит рече. Да ангели где суть.
Панагиоф рече. Идеже повелено бысть есть у Престола Божия. По всех Небесных воинствах.

Азимит рече. Апостолы же где есть суть.
Панагиоф рече. Идеже суть уставлени.

Азимит рече. Душа праведных в раи ли суть. А грешныя в муцѣ. Или ни.
Панагиоф рече. Яко голубы есть суть праведных души. Писание глаголет. И яко отрочата сосцем матери их ожидает, тако же и они зрящее раи и веселятся. А души грешных суть яко желвы. Яко же нощнии лилиацы, и вранов, помрачены подобны диаволу. Занеже творяху дела его.

Азимит рече. Колико небес есть.
Панагиоф рече. Едино небо есть яйцевидно и узорно яко круг меди блещащася. И видимо яко лед.

Азимит рече. Да что есть выше небес.
Панагиоф рече. Вода. А повыше тьма. А повыше огнь. А повыше Престол. А по нем Божество. А повыше Свет незаходимый.

Азимит рече. А под небом что есть.
Панагиоф рече. Аеръ, атиръ и облаци и воздух.

Азимит рече. А под земля что есть.
Панагиоф рече. Вода. А под полутьма. А по долу огнь. А по дольнейши адь. А пониже пустошь. И преисподний тартар и бездна.
И се же рек Панагиоф. Глагола к Азимиту. Что суть сие, еже мя вопрашаеше о Божестве. Азъ благодети я Христа моего. И молитвам рождших мя. Паче же и учителе моего. В сем колико пядий Божиих отстоит небо и земля. И колико пядий есть море в глубину. И основания земли и небу. И составы земныя. И все движущаяся в ней. И число звездам. И числом чинам ангельским. И легионом. И тъмы сатанам. И же суть бѣсовом ты же что мене вопрашаеши и рѣци.

- - -

Азимит рече. Да колико суть чины ангельстии.
Панагиоф рече. 10 есть было чинове ангельских. Коиждо чинь имеше 12. И 12 000, 144 000 ангелов отпадоше от Небес. И помрачишася быша бесове. Иже и до ныне пакости деют роду человеческому. И осташа 9 чиново ангели, архангели, Начала, Престоли, Господства, и многоочита херувими, шестокрилаии Серафими. 1106 осташа ангели блази.

Азимит рече. Далече ли есть от земли Божественных пядие.
Панагиоф рече. 1000 и 200 пядие. Едина же пядь держить, от человеческых пядие, 1000. Того ради и Христос рече в Евангелии. Человек некый имеяше 10 драхми, и погуби единыя. И скорбеши о ней. Сий рече, о едином же чину еже и спаде и отпаде от Бога. Сего ради и человек судитися кажить в Писании. В единем чину. Цари еже и патриарси и митрополиты. Епископы архиереи и диакони и прочии людие.

Азимит рече. Да глубина морская колика есть.
Панагиоф рече. 1200 пят Божиих.

Азимит рече. Кое есть творил Бог первое. Небо или земли.
Панагиоф рече.  Небо. Сего ради и Златоуст дивится глаголя. Яко всяко зиждешь первее оснывает таже и покрывает. Бог же первее покры, таже основи.

Азимит рече. Кое есть множае и небо или земли.
Панагиоф рече. Небо. Зане всеко покров множае есть от основания. Ради да не накыснет основание, и распадется.

Азимит рече. Кое есть множае, земли или море.
Панагиоф рече. Земле. Понеже есть твердь едина часть. А пустыне 2-я. А темная 3, а море 4 часть.

Азимит рече. Да раевь колико суть.
Панагиоф рече. Два рая суть. Тления же и нетления.

- - -

Азимит рече. Философе о солничнем течении. Како исходит на востоце или како заходит на западе. И пакы обретается на востоце.
Панагиоф рече. Слыши Азимит. О солничном течении; како рече пророк, солнце в область дни, луна и звезды в область нощи. Тако же и облаци и ветры. И все суть работна человеком. И времена и похотения человеческия. И сѣнь (тень) прѣсѣнная, наречется телесная вещь, яко не съдръжится. Солнце же человеком созданное есть, и преходит небо прѣзь день, и разделется на трое. И идет от востока на запад, и от запада до востока под землею. И освитает пакы на востоце. И обращается небо 3 краты нощие. И 3 дные. Видением колесе яко ручная жрънка.

Азимит рече. Да како небо вретится. Солнце же и луна и звезды с ними не вретятся.
Панагиоф рече. Понеже не суть основана да како имут врътется. Такова же на облаце висят. Яко же кандила. 370 пядей Божиих отстоят от небес. И висят на аере.

- - -

Азимит рече. Едино же имам тя въпросити. Да аще ми отвещаеши и скажеши. По много же не имеем тя вопросити.
Панагиоф рече. Азъ же надеяхся, яко болшому вопросити мя хощещи и обаче о мале и о мнозе. Достоин есмь отвещати ти елика хощеши.

Азимит рече. Да брада колико краев имать кажи ми. И власом.
Панагиоф рече. Кажи ти мне корение и азъ тебе скаже верхы.
Азимит рече. Не вѣмь.
Панагиоф рече. Философия и ритория. 6 хитрости суть, ветийское же и римское, и фряжское есть учительство вражие. А азъ знаю три хитрости, та суть вся смирены. И исповедует Святая Троица. Отца и Сына и Святаго Духа.

Азимит рече. Старость честная есть иже не многолетная. И съ млад юноша вера тверда и благодатна ему уже дана бы от Бога. Внегда ти възсия.
Панагиоф рече. Три краты почил мя еси. И дати отвещай и той, елика корение и брада, и космы твои, толики и верхы им суть. И защо сий папа ваш отстрижеть браду. Скажи ми.

Азимит рече. Прииде ангел огнь нощию к папе, и рече ему. Аще хощеши быти яко же ангел, остризи брада своя. Понеже и ангели без бради и предстоят Престолу Божию.
Панагиоф рече. Не тако. Ныне убо солгал Азимите. И услыши и азъ исповем ти о суще и истине. Понеже и писаное есть, аще вы умолчите, камение възглаголете. Того ради же и вашь папа хотеяше жена да имать. И та и пусти к жене яко да приидет ему нощия на ложе. Жена же она пославшее к нему, и рече. Аще хощеши приити ми к тебе, то остризи брада своя. И сотвори сия безбраден и млад к моей любви. Сей же слышав папа. Ражегся огнеьным прелюбодейством, и блудом. И остриг брада своя, пусти к жене. Да приидет на ложе к нему. Жена же видеши острижена брада его и рече. Осрамотил еси своя почесть. И погубити хощеши и свой святительский чин. О безумнее. За мои худыи и нечистыи и похоть скверная. Того ради и живь Господь Бог и душа моя. Не имам приити к тебе безумившуся и развратившуся. И сей видев папа смех и падение от жены. Хотеяше великому злу ведати себе. И пакы умыслив и сотвори епистолия. И пусти призвати их же име под собою вся епископы и священники своя. Рекъ же пришедшим о нем всем к нему в церкви. Мир вам чада моя духовная. Слышите же сей еже хощу вам глаголати любовь божие. Ея же объяви мне Господь смиренному о вашем спасении. Яко убо посла ко мне Господь ангела своего с епистолия сея и рече ми. Аще хощаши быти
яко ангель, то остризи брада своя. И се сотворивь, и вам же глаголя епископом и поповом сотворите тако, остригши брада своя. Понеже и ангелы без бради стоять около Престола Божия. И мы же чада моя сотворише тако, достойни будем ангельскому чину.
Они же слышавше и емше своя брады и обръснувъше (обрезав) съ скурафы (хари, личины). И видевь папа се и възрадовася радостия великоя. Его же и до днесь содержите. И о срамотени бысте женою злии.

И ино же въпрошу тя. Повеждь ми Азимите о ваших ересех, их же имать вы фрязи полуверцы.
Како Пречистую Богородицу, не именуете Богородицей Истинней, но санта Мария. Она Святая творите яко едина от Святых жен. Мы же Христиане Святыя Богородица проповедуем. Небу и земли Царицу. И Госпожа всем понеже Бога родила еси.
И почто не сослагаеши три персты, и не крестишися десноя рукою, положив в начале твоем, и на очи свои, и на десней грудь и левы иже, и одеявшеся оружием Христа моего. И твориши крест обоими персты своими. И въображение креста твоего зрит вънь.
И чесо ради Святым и нам не поклоняешься и не целуеши их с любовию и страхом. И творящи крест на земли с обема перстома. И целовав наступиши на него. И бываеши крест уперець, и почто удавленная, яси, и не рожденная, и кровь пущаеши в своей стекленици. И омыв и пиеши. И кремиши пса и в своем блюде. И омывы, яси в нем. И мыеши глава своя в корите и ризы своя. И в том  месиши хлеб и яси. И яси желвы и мечка. И вѣверица. И плъхове и враны. И на всем мерская и неподобная.

- - -

Азимит рече. Коликими составы состоит мирь и человек.
Панагиофь рече. От огне и воде и пръсты (земли). Аще ли можеши, зажеси огнь без ветра и без главны (деревяшкиѣ) или яглиа. Аще и огнивом секнеши. Махаеши же рукою да внидетъ ветерь. Ибо без дуновения не может зажещися. Всяко сими четирьми огнем и водою и землею и воздухом состоитися можеть. Тако и мы 4 составы сълагаемъ въ просфоре брашно, и оукропь (тёплая вода, употребляемая при совершении Таинства Причащения), и квасъ, и соль. И сими четырьми състоить просфора. Вы же азимитене, творите точие брашно и со студену вода замешаете. Та есть мертво.
И пакы повѣждь ми, Христосъ мой елика пострада. Жив ли есть или мрътвы.

Азимит рече. Живь есть и въсталь есть.
Панагиофь рече. Да како строиши Его мертва. И вливаете вино воспоминание Христа моего в Святый потирь.  И топлоту врещая да взыдеть духь пара. И вливаете студено и творите его мертва. Занеже топло живое есть. А студено мертвое есть. И бездушно.
Того ради и Христосъ мой рече; уподобися Царство Небесно квасу его же приемши жена сокры его въ брашне сата (мера сыпучих тел) трии, еже бо жена наричется небо писаное слово.
И защо пишете вы Христа преплетени ноги имаша и остриженою брадою и подбреснути космы. А бритва несть взышла на главе Владыки Христу моему. И прочая апостолы пишете с капоучемь (носящими шапку). Подбресия ти брады имаша. Яко же вы и фрязи есте. Зане Христа связасте латине. И лишистеся святая. Квас же Божия Церквы есть, и Святая Богородица, брашно же Святая Троица, сататрии же тридневное воскресение Христа моего.
Смѣси бо ся Отецъ и сынь и Святый Духь, и паки рече, почто священствуяще святителем вашим скверно въ храме Божии.
И епископи ваши с перстеньми и венци и застегами же и рукавицами благословляют и на деснеи рукавици пишеть вашему папе рука Господня, а на левои Мати Божия.

Азимит рече. Обручение есть перстень и прочая архиерейству.
Панагиофь рече. Печать есть обручение. Ты како проповедуеши.

Азимит рече. Человекъ некий бѣ домовит и имаше два сына.
Панагиофь рече. Кто есть Отец. Кто ли стареишии Сынь. Кто ли юный.

Азимит рече. Отец есть Богъ. Старей Сынь. Праведници. Юный же грешници. Правденици же работающие Богу.
Панагофь рече. Нѣсть тако. Паль еси на се.

Азимит рече. Какое есть.
Панагофь рече. Глаголет Христос мой. Не требует здравие врача, иже болящим. И паки праведник седмище посещаем бывает. А грешный же 70 седмицею. И паки не требуеть Богъ 100 праведник при едином грешнице кающимся. И паки не приидох призвати праведники, иже грешники на покаяние.
Какову рече има аще Божество да снидетъ и да постраждет, яко же пострада человечеством.  И претерпе неправедных ради иже грешных. Яко праведные оправданы суть от дел своих благих и спасеных.
И паки рече. Отнели же отлучистеся от нас. 200 лет, в кваснем служении, бывшем вам еже спасошася мнози. И имате уже 444 лет отнели же удалистеся от Отца вашего и от нас братия ваших. Понеже, в первейшем вашем квасовании бысте с нами. Точия фряжскый язык разделяше нас им же Отец есть Бог. Сын же старей. Мы есмы христиане. Юн же сын вы есте.

Азимит же ослепе о вере помрачение. Еже рече ему Панагиофь. Устрани странистеся от нас общаго жития. Отца и Бога, и прилепистеся единому от граждан, сирѣчь диаволу. Иже посла вас в мирь. Еже есть се лопасти свиния. И прочая. Бесове же и рожце скверна ваши священници. Смрад и тщета вашего азима. Суетна ваша вера латина и полуверци. Глаголется свиния и наричется бесове.

- - -

Азимит рече. Камень прибѣжище заяцем. Что есть.
Панагиофь рече. Камень есть Христова Церковь. А заяци суть, православныи християне. Прибегаше в Церковь Божия. И от враг избавляеми бывают.

- - -

Азимит рече. Что есть скумнии рыкающее восхитити и испросити от Бога пища себе.
Панагиоф рече. Скумнии суть пророци. Рыкаяху радующееся егда хотяще их Христос извести их из ада и дати им пищу, сиречь раи в благовремя.

- - -

Азимит рече. Что есть се море великое и простаранное. Ту гади, им же несть числа. Животная малая с великими.
Панагофь рече. Море есть весь мирь. Гади суть погансти языци. А животная малая с великими суть, правовернии и маловернии.

Азимит рече. Что есть ту корабли преплавають. Змии с его же созда ругатися ему.
Панагиофь рече. Корабли суть апостолы. И ходяху по земли проповедавше веру Христову. (Станут ходящие по морю завидев дым пожарища) А змий есть враг, добру ненавистник учу люди злочестивыя и наставляя мучити и бити их и ругати с им. Их же молитвами и нас да избавит Бог от лести змия того. И ныне и присно и во веки веков.
Аминь.

ИСТОРИЧЕСКАЯ СПРАВКА.

Судя по именам, которые указаны в книге, речь идёт о встрече императора византийского Палеолога и представителей католического духовенства в 1367 году..

Иоанн V Палеолог византийский император (1341-1376 и 1379-1390)
В результате победы в гражданской войне (1341-1347) императором-соправителем был признан Иоанн VI Кантакузин, который стал родственником Иоанна V, выдав за него свою дочь Елену. C 1347 по 1354 Иоанн V правил совместно с Иоанном VI.
Единовластным правителем Иоанн V Палеолог стал в 1355, окончив изнурительную борьбу с Кантакузинами…
…Империя после гражданской войны двух Иоаннов представляла собой безрадостную картину. Фракия превратилась в пустыню, казна иссякла, армии не существовало, Константинополь лежал в руинах.
Положение самого Иоанна V было в достаточной степени двусмысленным. Иоанн Кантакузин, несмотря на постриг (в монашестве принял имя Иоасаф), фактически остался у руля правления. Более того, Палеолог, женатый на дочери Кантакузина Елене, официально признал за тестем титул василевса-отца. В результате Кантакузин после отречения обладал едва ли не большим авторитетом, нежели во времена своей светской автократии.
Турки, в это время, направили все свои усилия к завоеванию Балканского п-ва. В 1357 они овладели п-вом Галлиполи. Однако их нападение на столицу империи в 1359 было отбито...
…В 1368 Мураду подчинилась Нисса, загородное местопребывание императоров, и турки оказались уже под самыми стенами Константинополя.
Окружённый врагами Иоанн V решил просить помощь у Запада. Весной 1366 он прибыл ко двору венгерского короля Лайоша I… …на обратном пути его захватили в плен болгары. Спас Палеолога из беды его дядя по матери — Амадей, герцог Савойский. Во главе крестоносного войска он не только освободил василевса из плена, но и выбил османов с п-ва Галлиполи.
Вместе с войском Амадея в Константинополь прибыл папский легат Павел. Он объявил грекам, что до тех пор, пока Церкви Рима и Константинополя разобщены, западных войск Византия не получит. Нужна уния. А как раз по поводу унии мнения Иоанна V и Иоасафа оказались диаметрально противоположны. Палеолог считал, что Константинополь "стоит мессы", и чтобы получить солдат и отстоять империю, нужно заключить унию любой ценой, в т.ч. подчиниться всем требованиям Папы.
Кантакузин с такой постановкой вопроса был не согласен. Он полагал недопустимой измену православию и заявил, что единственный путь к объединению Церквей — созыв в Константинополе вселенского собора. Если собор докажет правоту латинян, говорил Иоасаф папскому легату на переговорах в июне 1367, он сам первый подпишет хартию унии.
( Источник: http://stankobiznes.ru/vizant/ioan5.htm )

За период с 1367 по 1369 г. из-под пера Кантакузина, несомненно, вышло три произведения: “Беседа” с легатом Павлом о проекте восьмого вселенского собора (издана И. Мейендорфом 7), “Переписка” (изложение разговоров) с тем же Павлом на богословские темы, в которой Кантакузин убеждает Павла в правильности исихастских концепций и “Опровержения” Прохора Кидониса…
… По-видимому, синодальная рукопись (№ 237) “Опровержения” была написана Цикандилисом тогда же. Датировка филиграней тому не противоречит.
Но цель “Опровержений”, была достигнута, казалось бы, уже в апреле 1368 г., когда собор патриарха Филофея лишил Прохора Кидониса священнического сана и предал его за латинофильские взгляды анафеме…
…В августе 1369 г. император Иоанн V Палеолог, зять Кантакузина, прибыл в Рим к папе Урбану V для подписания символа унии. Сентябрем этого года датирована первая из сохранившихся рукописей (Paris, gr. 1241), переписанных Цикандилисом в Мистре. (Весьма вероятно, что Кантакузин со своим окружением прибыл на Пелопоннес из Константинополя на том же корабле, который вез Палеолога с его свитой в Италию, в Неаполь.) Не может быть сомнений, что размножение происихастских произведений Кантакузина и их распространение (если верить Дмитрию Кидонису) вплоть до таких отдаленных районов, как Малая Азия, Кипр, Палестина, Египет, Трапезунд, Херсон, имело целью укрепление верности греков и не греков православию и должно рассматриваться как противодействие политике Иоанна V Палеолога, давно стремившегося — в расчете на военную помощь западных государств против турок — к подчинению Византии церковной власти римского папы и теперь решившегося лично признать эту власть.
(Источник: http://vostlit.info/Texts/Dokumenty/Byzanz/XIV/1360-1380/Ioann_Kantakuzin/pred.htm)

Если верить тексту «Диалога», то эти планы (по заключению унии) были близки к осуществлению уже в 1367 году, так как собеседник Кантакузина соглашается с тем, чтобы собор проходил в Константинополе.
С другой стороны, следует подчеркнуть, что дело воссоединения для Кантакузина не ограничивалось составлением проекта собора. Удалившись от политической деятельности, он сблизился с кругом учёных, испытавших живой интерес к западному богословию. Под прямым покровительством бывшего императора были переведены с латыни на греческий блаженный Августин и прежде всего Фома Аквинский; эти тексты стали для византийских богословов достоверными источниками по католической теологии. Правда, основные переводчики – братья Димитрий и Прохор Кидонисы – в итоге перешли в католичество, но этого не произошло с теми, кто воспользовался плодами их трудов: такие богословы как Нил Кавасила или позже, в XV в., Геннадий Схоларий, в дискуссии с латинянами были гораздо более информированы о западной богословской традиции, нежели те – о гречечском богословии.
Таким образом, Кантакузин и его группа внесли весомый вклад в дело сближения двух миров, которое могл бы принести результат, если бы обстоятельства сложились иначе и дни Византии не были сочтены.
( Источник: https://books.google.ru/books )

27.10.2018