
|
В
день Великия Субботы, канонъ Воскресения Христова, Пасхи, заутро пришедъ
патриархъ Софроний, и мы грѣшнии с ним же, ко вратомъ Великия Церкви.
И тутъ стоящу много народу пришедшихъ от далнихъ странъ на поклонение
гробу Господню. И патриархъ сяде предцерковию, тутъ же и мытники сидятъ.
И пришедъ турки ко вратомъ Великия Церкви, и отомкнувъ врата, и патриархъ
идетъ в Церковь. По немъ же христиане.
Христиане же суть – сербы, греки, сирияне, вели, русь, дреанити, вожи.
Емлют поганыя турки со всякаго христианина Д (4) золотыхъ, оугорскихъ
тожь, и в церковь пустятъ, такожъ и мы грѣшнии, по Д (4) золотыхъ
дали с человека. Которому христианину дать нѣчево того и в церковь
не пустятъ, а тѣм людемъ которыя золотыя даютъ писмо да потому писму
и пускаютъ. А с латынян, и со фрязовъ и еретиковъ емлютъ по I (10) золотыхъ
с человека, а золотыя оугорские, развѣ с чернецовъ мыта не емлютъ.
В той же день субботны приидутъ многи христианъ от многихъ странъ, а дать
что не имущихъ, приходяще же имъ страннымъ и оубогимъ, ко вратомъ Великия
церкви. А во вратѣхъ учинено оконце невелико. В тожъ оконце, зрящимъ
имъ, внутрь церкви ходя, видѣти гробъ Господень нашего Иисуса Христа,
и сшествие Святаго Духа с Небеси на гробъ Господень.
Вшедшу же патриарху в церковь, и мы грѣшнии с ним же внидоша ко
гробу Господню. Помолихомся престолу Святаго Воскресения Христова, и приидохомъ
гдѣ лежитъ камень, его же отвали ангелъ господень от гроба Господня.
Над ним стоятъ образы, и поклонихомся образомъ, и целовахом же мы недостойнии,
и паки внидохомъ внутрь предѣла, ко гробу Господню и тутъ узрехомъ
гробъ Избавителя нашего и начахомъ дивится человеколюбию Божию, како ны
допусти со грѣхи нашими дойти до Святаго града Иеросалима, и видѣти
и целовати гробъ Своего человеколюбия. И видехомъ которыя с нами идущихъ,
поклонитися гробу Господню. И паки видехомъ мы к Богу отшедшихъ на пути,
занеже бо на пути многия скорби бываютъ. От беззаконныхъ турокъ и от араплянъ
на море и на сухе.
В той же день Великия Субботы, заутри внидутъ поганыя турки и янчарѣ
в церковь ко гробу Господню, и погасятъ вся кандила гарящая, по всей церкви
и по предѣломъ, и над самим гробомъ Господнимъ. Ни единаго не оставятъ
со огнемъ. У патриарха же и у христианъ обычей имѣютъ, в домѣхъ
своихъ въ Великий Четвертокъ погашаютъ огнь. И от техъ мѣстъ нѣсть
у нихъ огня ни у кого дондеже огнь снидетъ с Небесе на гробъ Господень.
И от того огня взимаютъ и разносятъ в домы своя, и держа на весь годъ
огнь тотъ. А дѣла не дѣлаютъ никакого, развѣ Богу молятся,
до Воскресения Христова. А церковь малую иже над гробомъ Господнимъ, запечатаютъ
своею печатью, и стражи приставятъ у дверей гробницы. А патриархъ с христианы
идетъ во свою церковь к Воскресению Христову, и тамо молятся со слезами
ждутъ знамения Божия с Небеси.
За два часа до вечера, приидетъ аки солнце, в Великую церковь и в ней
покровенное мѣсто, в большой церкве над гробомъ Господнимъ, здѣлано
от низу церкви пошло широко, а к верху поуже, а верхъ непокровенъ, подобно
быти аки колпакъ на гллавѣ без верхъ. И станетъ лучь от солнца на
крестъ иже внутрь, Великия церкви крестъ во гробницѣ, над гробомъ
Господнимъ и в пределехъ узревшее патриархъ лучь Божественны Знамения,
и вземъ Евангелие и крестъ, и свѣщу без огня и пойде патриархъ в
боковыя двери; сирѣчь в сторонние, от старыя трапезы, ко гробу Господню,
и за нимъ игуменъ арменский со армены, за ним же идутъ гофти дахабѣжи,
и несториане, и прочия еретики со всѣми попами. И пришедъ патриархъ
ко гробу со христианы, и обыдоша трижды кругомъ престола гробницы молящееся
Богу со слезами. Иноком же и инокинямъ, и всѣмъ православнымъ христианомъ,
плачющимся горцѣ, и вопиюще к Богу глаголющимъ Господи сподоби насъ
видити Благодать Святаго Человеколюбия, и не остави насъ сирыхъ.
Патриархъ же ходя кругъ гроба Господня, пояше стихѣры днесь адъ
стеня, вопиетъ, нам же всѣмъ плачющимъ, и не могохомъ воздержатися
от слезъ.
Пришедшеджъ патриархъ к дверемъ церковнымъ ко гробницѣ, и повелѣ
туркомъ, предѣлъ над гробомъ Господнимъ отпечатати, онижъ отпечатавши
церковь, патриархъ же отверзе двери гробницы, и узрѣвъ Благодать
Божию, сшедшую с Небеси на гробъ Господень, во образѣ огненнѣ,
и огню ходящи по гробу Господню, по доске мраморней, всѣми цвѣтами
аки молния с небеси, и паникадиломъ всѣмъ стоящимъ, верху гроба
Господня без огня и видѣвше вси людие, таковое чюдо человеколюбие
Божие, многие слезы испущающе, и радостию великою воозрадовашася.
Патриархъ же Софроний, вниде единъ в пределъ гроба Господня, имѣя
во обоихъ рукахъ свѣщи многия, и приступилъ ко гробу Господню, в
край гроба Господня и изыде огнь из гроба Господня аки молния на патриаршеския
руки, и абие загорѣшася свѣщи в рукахъ патриаршескихъ пред
всѣми людми. Сподобижъ Господь Богъ и насъ видѣти таковое
человеколюбие Свое.
Тут же над гробомъ христианское паникадило загорѣлося, патриархъ
же изыде ис предѣла от гробницы имяше во обоихъ рукахъ свѣщи
горящыя много, и посторонь того предела ста на высокомъ мѣсте, иже
бѣ ему на то учинено. Народ же окрестъ его стояше, и от руки его
взимаху огнь христианѣ, и зажигаютъ по всей церкви по всѣмъ
мѣстомъ свѣщи и поникадила, и понесутъ тотъ огнь по домомъ
своимъ, и держатъ во весь годъ.
Еще же дивно о Святомъ Огни повѣдати, которы изнесе патриархъ из
гроба Господня на свѣщахъ незжетъ онъ в патриаршескихъ рукахъ рукъ
человеческихъ развѣ свѣщи, и какъ христиане от патриарха свѣщи
возмутъ, и онъ у нихъ станетъ как и прочий огнъ горѣть.
А латыне и вси еретицы ихъ игумены и попы взымаютъ огнь от христианского
кадила зажигаютъ. А патриархъ имъ от своихъ рукъ свѣчь и огня не
даетъ и от нихъ оудаляется и совѣту с ними не творятъ.
И пойде патриархъ со христианы по Святымъ церквамъ и по Святымъ мѣстамъ
со слезами Богу моляся, и потомъ во свою церковь Воскресения Христова,
и паки чтецъ начнетъ паремьи чести, и поряду начнутъ пѣти Божественную
Литоргию в нощи.
Отпустиша же ю во вторы часъ нощи, по Божественнѣй же Литоргии сѣде
патриархъ в церкви со христианы, и вкуси мало хлѣба и мало вина
испи с водою, и намъ же грѣшнымъ вкусившимъ и испившимъ такожде.
И потомъ начаша чести дѣяние апостольское. Церковь же Великая дѣломъ
мудра зѣло. И вся муси его оутварена, и златомъ подписана, а гробъ
Господень покрытъ доска мраморная ничемъ не подписана.
О
вѣре еретиковъ.
Дивно же видѣхомъ в ту нощъ еретиковъ въ церкви бѣсящихся
и неистовствовавшихъ. Армени бо дѣютъ, един от нихъ ходитъ пред
владыкою назадъ пятами, с кадиломъ и кадитъ его. И ариане такожде творятъ.
Ахабе же ходятъ кругъ гроба Господня, несть у нихъ четыри бубна велики,
ходяжъ и биюще по нимъ и скачюще и пляшущее, аки скоморохи, кругъ гроба
Господня. А иныя назадъ пяты скачюще же, мы же дивяхомся человеколюбию
Божию како терпитъ таковое безчеловечие, не можетъ бо человекъ на торжищи
тако слышати и видѣти. А кофти во свое пѣние какъ козлы гласуютъ,
биютъ ходяще около предѣла гроба Господня молоткомъ въ бильце, или
в каменъ аки в трещетку, сеже видѣхомъ мы грѣшнии и почюдихомся,
велию человеколюбию Божию како терпитъ намъ грѣшнымъ и нашему беззаконию.
И абие предзарею облечется патриархъ во святительскую одежду и исполнивъ
церковъ воняя благоухания змирною и фимиамом, и вземъ Честный крест и
возгласи велегласно Христосъ Воскресе. Пѣвцемъ же поющимъ тоже,
и пояху вси поряду по обычаю утреннюю и по всей Великой церкви и по предѣломъ
начнутъ пѣти утреннюю, тажь по времени Божественную Святую Литоргию
по отпѣни же Божественные Святыя Литоргий пойдетъ патриархъ из церкви,
тажь христиане с великою радостию. И празднуютъ людие неделю всю радующееся
и веселящееся духовно а не тѣлесно ни пиянствомъ.
|
|